Fast Fusion Friday är ett nytt hållbart skolmatskoncept från Orkla Foods Sverige.

Smaka på framtidens skolmat på Stora Hållbarhetskvällen i Almedalen

Hur får vi barn och ungdomar att äta mer grönt? Det räcker inte att servera vegetarisk mat om barnen inte ens vill smaka. Fast Fusion Friday är ett nytt hållbart skolmatskoncept från Orkla Foods Sverige som gör att eleverna både vill äta rätt – och äta upp.

Vem bär ansvaret för att våra barn utvecklar sunda och hållbara matvanor? Medan flera föräldrar oroar sig för att barnen inte får i sig tillräckligt med grönsaker, är många skolor rädda för att eleverna inte ska orka med hela dagen om de inte får i sig en bra skollunch. Genom att skapa hälsosam mat och dryck för nästa generation vill Orkla Foods Sverige bidra till att lösa flera av de utmaningar som är kopplade till barns hälsa.

– Som stor mat- och måltidspartner till skolan vill vi ta ansvar. Fast Fusion Friday är ett måltidskoncept som alla uppskattar. Både de som äter den och de som serverar den, säger Ellinor Persson, marknadschef för FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

Genom att satsa på vegetariska rätter och presentera dem på ett roligt sätt, kan skolor med hjälp av konceptet ge eleverna en ny spännande matupplevelse. Fast Fusion Friday är ett exempel på skolmat i lite cool street food-tappning med smaken i fokus. Alla recepten är näringsberäknade och består bland annat av veganprodukter från Anamma och vegetariska produkter från Felix.

– Vi har hämtat inspiration från världens alla hörn när vi tagit fram recepten och skapat ett måltidskoncept med ett visuellt och pedagogiskt material som ger eleverna kunskap om maten de äter. Dessutom är det hållbart ur ett miljö- och klimatperspektiv, säger Ellinor Persson.

Under årets Almedalsvecka kommer alla besökare till Stora hållbarhetskvällen få möjlighet att smaka på en ny vegoburgare från Anamma, som är Orkla Foods Sveriges helt veganska varumärke. Stora hållbarhetskvällen går av stapeln den 5 juli och arrangeras av Aktuell Hållbarhet. Kockar från Orkla Foods Sverige finns på plats för att servera besökarna nästa generation skolmat.

Anmäl er till Stora Hållbarhetskvällen här