Små Digestive lanseras i egen förpackning

Små Digestive lanseras i egen förpackning

Trenden på de svenska ostbrickorna är tydlig. Borta är de stora bitarna och en förväntan om att gästen ska servera sig själv. Nu ska det hellre vara många små färdiga munsbitar på ett fat. Därför lanserar Göteborgs Kex Små Digestive i en egen förpackning – ett nätt kex med både sötma och sälta och en ton av olivolja.

Det är ingen hemlighet att ett vanligt digestivekex inte är särskilt smidigt att äta tillsammans med dessertost. Det är lite för stort och smular gärna. Men det finns en lösning: Små Digestive från Göteborgs Kex har en perfekt storlek att bara stoppa i munnen tillsammans med en bit ost. Den lite söta smaken i kexen gifter sig perfekt med salta ostar som till exempel blåmögelostar och tvättade kittostar. Dessutom blir kexets lite grövre karaktär en perfekt motpol till ostarnas krämighet.

-          Små Digestive har fått sin lilla storlek just för att passa som en munsbit. Vi ser en tydlig trend hur ostbrickan går från att vara en gör-det-själv-station för gästerna till att värden eller värdinnan helt enkelt förbereder munsbitar i förväg. Denna trend vill vi möta med våra små ostkex, säger Martina Pettersson, produktchef på Göteborgs Kex.

Små Digestive är ett av fem kex, i den populära ostkexserien Göteborgs Utvalda. Serien har tagits fram tillsammans med Jenny Svenson, svensk Ostmästarinna 2006 och osthandlare i femte generationen. Serien hjälper ostälskaren att kombinera sina fynd i ostdisken med ett kex som passar just den ostens karaktär.

Göteborgs Utvalda Små Digestive finns i butik i mitten av september med ett rekommenderat pris på 24,90 kr. Förpackningen innehåller ca 30 kex och väger 185 g.

Tips till höstens ostbricka från Jenny Svenson:

Små Digestive med gorgonzola och vaniljkokta björnbär

10 port
300 gram Gorgonzola
2 dl björnbär
2 msk råsocker
1 vaniljstång
½ dl vatten

Snitta vaniljstången och lösgör fröna, sjud alla ingredienser på svag värme i 10 min. Låt kompotten svalna och stå till sig innan servering.

Receptet är fritt att använda. Fler smakkombinationer och andra tips hittar du på Jenny Svensons blogg på www.ostochkex.se

Högupplösta bilder kan laddas ned på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/goteborgskex

För mer information kontakta gärna
Gunilla Hägglund, marknadschef Göteborgs Kex,