Procordia Food satsar på näring och hälsa i skolan

Procordia Food bjuder in Sveriges skolrestauranger till en temavecka om näring och hälsa. Kampanjen sätter fokus på skolmaten ur ett näringsperspektiv och ger eleverna ökad insikt om sambandet mellan kost och hälsa. - Livsmedelsindustrin och skolan spelar viktiga roller i arbetet för bättre hälsa. Vi på Procordia Foods storhushållsverksamhet förser många skolor med mat och vill på det här sättet ytterligare bidra till hälsoarbetet, säger Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food. Feed your mind – Mind your food heter kampanjen som ska sätta fokus på näring och hälsa i skolrestaurangerna runt om i landet. Målet är att eleverna ska äta och trivas i skolrestaurangen och därmed prestera bättre både i skolan och på fritiden. Kampanjen omfattar nyttiga och spännande lunchrecept samt informationsmaterial till restaurangpersonal och elever. För skolrestaurangen finns en receptbroschyr med handledningsmaterial samt t-shirtar till ”mattanterna”. De drygt 20 recepten bygger på tallriksmodellen och är framtagna i samarbete med Folkhälso- och Kostförvaltningen i Karlskoga och Degerfors Kommuner. Recepten är anpassade skolornas kostnadsramar samt skolkökens förutsättningar. - Elevinflytande är en viktig del för att lyckas väl med skolrestaurangerna. Därför har vi även tagit fram en praktisk handledning som ska hjälpa matråden, där representanter från elever och lunchpersonal medverkar, att fungera bättre, berättar Helena Giertz. För att locka eleverna ytterligare kan de deltagande klasserna delta i en tävling kring kost och hälsa. Första pris är en skolresa till Gröna Lund eller Liseberg. Kampanjen har en hemsida, www.feedyourmind.nu, som i första hand vänder sig till eleverna. Där finns, förutom fakta om mat och hälsa, även spel, tävlingar och ringsignaler. Kampanjen pågår höstterminen 2005 och vårterminen 2006. Målsättningen är att ca 500 skolor ska delta. Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 070-608 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.