Orkla skapar vänskapsfond och delar ut pengar till välgörande ändamål

Orkla skapar vänskapsfond och delar ut pengar till välgörande ändamål

Orkla lanserar vänskapsfond och varje månad kommer ett bolag inom Orkla att få 100 000 NOK från fonden för att skänka till en välgörenhetsorganisation. Först ut i Sverige är Orkla Confectionery & Snacks som skänker sina pengar till stiftelsen Min Stora Dag.

Stockholm, 22 december 2015: Orkla Confectionery & Snacks Sverige, med varumärkena OLW och Göteborgs Kex, har valt att skänka 100 000 NOK till stiftelsen Min Stora Dag. Min Stora Dag vänder sig till barn och unga mellan 4-18 år i Sverige med en svår sjukdom eller diagnos. Genom stiftelsen ges barnen möjlighet att få en ovärderlig paus i en vardag fylld av sjukdomsrutiner. Att gå på Melodifestivalen är en dröm för många barn och ungdomar och därför har Melodifestivalen blivit en återkommande aktivitet varje år. Aktiviteten engagera många barn samtidigt då deltävlingarna är utspridda från norr till söder.

- Vi har valt att skänka 100 000 NOK till Min Stora Dag och till en av deras gruppaktiviteter Melodifestivalen. OLW har varit stolt sponsor till Melodifestivalturnén i över tio år och därför tycker vi att detta passar perfekt. Melodifestivalen är en gruppaktivitet där över 150 barn med familjer får möjlighet till glädje och goda minnen, säger Stina Petrini, kommunikationschef Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

Bakgrunden till Orkla vänskapsfond är att den norska varumärkeskoncernen ska efterleva sin nya vision ”Din vän i vardagen”. I koncernens strategi har en femte pelare skapats; Samhället. Orklas vänskapsfond är ett initiativ på detta åtagande. Den första utdelningen från Orklas vänskapsfond genomfördes av MTR Foods i Indien som bidrog med soppkök och delade ut lunch till behövande. Lilleborg Profesjonell valde att bidra till Stadsmissionens i Norge och deras julkampanj. Vänskapsfonden skickar varje månad stafettpinnen vidare inom Orkla och efter Orkla Confectionery & Snacks Sverige är det Odense Marcipan i Danmark tur att välja vem som ska få ett bidrag.

Det enda kriteriet är att det inte får vara några politiska aktiviteter eller föreningar som sponsras, eller att det kan uppfattas som att Orkla tar parti i en politisk fråga.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är marknadsledande kex- och snacksleverantör med många av Sveriges mest älskade varumärken så som OLW, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago och Utvalda. Med över 600 medarbetare och anläggningar på fyra orter i Sverige erbjuds produkter med hög kvalitet kombinerat med god smak samt alltid inom räckhåll.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige ingår i den norska börsnoterade Orkla-koncernen. 2014 hade koncernen en omsättning på över 30 miljarder norska kronor.