Orkla Foods Sverige köper Krögarklass

Orkla Foods Sverige köper Krögarklass

Orkla Foods Sverige köper varumärket Krögarklass med sortiment inom färsprodukter och produktionsutrustning från Lantmännen. Produktionen flyttas från Laholm till Eslöv. Ägarbytet sker formellt den 1 oktober.

- Vi vill kunna erbjuda den privata restaurangmarknaden ett premiumsortiment inom färsprodukter. Förvärvet ligger i linje med vår strategi och Krögarklass kompletterar vår portfölj. Vi ser fram emot att utveckla varumärket och färsprodukterna vidare tillsammans med våra kunder inom foodservicesektorn, säger Magnus Selin, direktör för Orkla Foods Sverige FoodSolutions.

Varumärket Krögarklass står för god smak, hemlagad karaktär och högt köttinnehåll. Produktionen sker i dag vid Lantmännens fabrik i Laholm. Produktionsutrustningen kommer att flyttas till Orkla Foods Sveriges anläggning i Eslöv. Några av de medarbetare som i dagsläget arbetar med färsrätterna i Laholm kommer att erbjudas jobb för Orkla Foods Sverige i Eslöv till följd av förvärvet.

- Det här är strategisk satsning på foodservicesektorn och medför också en satsning på vår anläggning i Eslöv. Vi stärker vår kapacitet och kommer att bli ännu bättre på tillagning av färdigrätter och färsprodukter, kommenterar VD Patrik Andersson.

- Förvärvet innebär att Orkla Foods Sverige blir marknadsledande inom färsrätter på den privata restaurangmarknaden, tillägger Magnus Selin.

Ägarbytet sker formellt den 1 oktober. Fram till dess fortsätter Lantmännen Cerealia att ansvara för produktion och försäljning av produkterna.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Selin, Direktör Orkla Foods Sverige FoodSolutions
Tel: 0708-29 22 14, magnus.selin@orklafoods.se