Ny sillfavorit med smak av dill och gräslök

Ny sillfavorit med smak av dill och gräslök

Nu finns alla svenska midsommarsmaker förpackade i en smakrik ny sillsort. Abba Midsommarsill är smaksatt med klassiska svenska sommarsmaker som dill och gräslök. En blivande favorit på sommarens fester.
- Det känns som att vi skapat den perfekta sommarsillen. Lägg till färskpotatis och du har midsommarlunchen klar, säger Maria Alexandersson, produktchef på Abba Seafood.

Abba Midsommarsill är en ny krämigare sillsort som vänder sig både till inbitna sillälskare som söker variation och en yngre grupp som hittat sillen och föredrar en krämigare variant. När locket öppnas känner man doften av nyklippt gräslök och färsk dill. Svenska folket äter allt mer sill hela året, men framför allt står det på menyn på våra klassiska högtider påsk, midsommar och jul.

- De flesta äter sill och särskilt de som äter ofta efterlyser nya sorter. Vid sidan av klassiker som matjessill, inlagd sill och senapssill har våra säsongssillar blivit väldigt populära. Vi tror att vi med Abba Midsommarsill funnit en blivande storfavorit, säger Maria Alexandersson.

Omega-3 i fisk
Det forskas intensivt kring Omega-3-fettsyrornas hälsomässiga fördelar och på senare tid har det kommit fram många nya positiva resultat. Det är just de långa fettsyrorna EPA och DHA, som kommer från fisk, som är särskilt värdefulla för hjärtat. Förutom somriga smaker som dill och gräslök innehåller Abba Midsommarsill mycket nyttigt fett.

- En portion bidrar naturligt med en stor andel av det dagliga Omega-3 behovet från fisk och kan inte jämföras i nyttighet med pasta eller knäckebröd som berikats med omega-3 från linfrö. Med sillen får du också i dig viktiga mineraler som jod och selen, säger Maria Alexandersson, produktchef Abba Seafood.

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 1150 kJ / 280 kcal, protein: 7.0 g, kolhydrat: 12.0 g och fett: 23.0 g, varav mättat 3,0g, enkelomättat 14g och fleromättat 6,0 varav Omega-3 3,0g varav från fisk (EPA+DHA) 1,0g.

En burk innehåller 210 gram och kostar ca 15 kronor

För mer information kontakta gärna:
Maria Alexandersson, produktchef Abba sill, tfn 0705-26 11 54, maria.alexandersson@abbaseafood.se
Helena Giertz, informationsdirektör, 0413-654 41, 070-608 00 53, helena.giertz@procordiafood.com