Ny marknadsdirektör på Procordia Food

Joakim Johnsson är ny marknadsdirektör på Procordia Food sedan den 1 april. Han var tidigare kategoridirektör inom Orkla Foods. Joakim Johnsson är 43 år och civilekonom. Han startade sin karriär i dåvarande Felix och har varit med om samtliga fusioner som lett fram till dagens Procordia Food. 1995 gick de tre företagen Felix, Ekströms och Önos samman och bildade Procordia Food, som då ägdes av Volvo. Senare samma år köptes Procordia Food upp av norska Orkla och året därpå införlivades även Bob i företaget. Joakim Johnsson har haft en rad olika marknadsbefattningar inom Procordia Food. Han har bland annat varit ställföreträdande marknadsdirektör med ansvar för Ekströms, Önos och Bob. Han var med och gjorde Risifrutti till Sveriges mest populära mellanmål. Det senaste året har han varit nordisk kategoridirektör för Risifrutti, Felix såser (bl.a ketchup) och Fun Light. Joakim Johnsson kommer att ansvara för samtliga Procordia Foods varumärken BOB, Ekströms, Önos, Felix, Fun Light, Grandiosa och Risifrutti. Procordia Food är en av Sveriges största medieinvesterare. - Det ska verkligen bli roligt att arbeta med marknadsföringen av några av Sveriges största varumärken. Jag ser fram emot att få utveckla och förstärka vår position på marknaden ytterligare, säger Joakim Johnsson. Joakim Johnsson ingår i Procordia Foods ledningsgrupp sedan 2005. För mer information, vänligen kontakta: Helena Giertz, informationsdirektör, 0706-08 00 53, helena.giertz@procordiafood.com Joakim Johnsson, marknadsdirektör, 0706-66 51 46 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.