Nutrilett hjälper dig med den nya 5:2-dieten

Periodisk fasta eller 5:2-dieten har snabbt blivit en ny trend i västvärlden. Metoden går ut på att du äter vanlig mat fem dagar i veckan och väldigt få kalorier två dagar i veckan. Med hjälp av Nutriletts nya specialpaket för 5:2-dieten får du i dig alla de vitaminer och andra näringsämnen du behöver under fastedagarna.

Det var när BBC-dokumentären ”Eat, fast and live longer” sändes i svensk teve i mars som den nya fastetrenden drog igång i Sverige. I programmet beskriver den engelske vetenskapsjournalisten Michael Mosley hur periodisk fasta både kan hjälpa folk att gå ner i vikt och förebygga olika sjukdomar som exempelvis demens. Michael Mosley har också skrivit en bestseller om fem-två-dieten som nyligen kom ut på svenska.

Den första boken på svenska som beskriver korttidsfasta som metod för att må bättre och leva längre är medicinjournalisten Henrik Ennarts i ”Åldrandets gåta”. Han påpekar bland annat att fasta inte är något nytt påfund utan har funnits som hälsokur i olika kulturer och religioner sedan antiken och redan för 2 000 år sedan förskrevs fasta av romerska läkare för att häva epilepsianfall.

Däremot har medicinska studier om fasta pågått under ganska kort tid. Amerikanska studier vid bland annat National Institute of Health visar dock att kortvarig fasta inte bara tycks ge samma positiva verkan på hälsa och livslängd som livslång kalorirestriktion utan också, på flera sätt, vara bättre. För många är det lättare att orka fasta en dag vid två separata tillfällen i veckan om de vet att de får äta vanlig mat igen ett par dagar innan det är dags för nästa fastedag. Att äta lite under fastan i stället för ingenting har nästan gett lika bra resultat och är ofta lättare att följa. Studier pekar på att 500 kalorier per dag för kvinnor och 600 för män kan vara en bra nivå.

För att göra det lättare att följa den nya dieten lanserar vi nu ett fastepaket från Nutrilett för att du säkert ska få i dig nödvändiga vitaminer och andra näringsämnen under fastedagarna. Det är enkelt och tryggt. Med Nutrilett blir det också lättare att ha koll på kalorierna. Fastepaketet säljs bara via www.nutrilett.se där du också kan få mer information. Detta är ett specialpaket men självklart fungerar också våra andra produkter från Nutrilett vid fastan.

För mer information kontakta gärna

Annika Hjerpe, kommunikationsdirektör, Axellus Sverige, telefon 08- 586 150 14, annika.hjerpe@axellus.se

Jens Engström, vd, Axellus Sverige, telefon 08- 586 150 10, jens.engstrom@axellus.se
____________________________________________________________________________________

Axellus startade 2007 i Sverige och är en del av den norska Orkla-koncernen vars hälsoprofil startade redan 1854. Axellus är i dag den ledande nordiska leverantören av kosttillskott och representerar varumärken som Nutrilett, Litomove, Pikasol, Maxim och Gerimax. Missionen är att hjälpa folk att leva mer hälsosamt, detta genom våra produkter och den forskning som ligger bakom dessa. Vår devis är ”Healthy living made easier”.