Mer smör i Göteborgs Kex Pepparkakshjärtan

Mer smör i Göteborgs Kex Pepparkakshjärtan

När Göteborgs Kex sätter igång julbaket bäddas Kungälv in i pepparkaksdoft. Hela 1100 ton pepparkakor tillverkades under hösten. Nytt för i år är att mängden smör ökats i Göteborgs Kex Pepparkakshjärtan för att låta de klassiska pepparkaksaromerna komma fram ännu tydligare. Men även om receptet är förändrat behöver inte julens önskedrömmare vara oroliga – med rätt tryck i mitten delar sig hjärtat fortfarande i tre delar. Nu lägger sig pepparkaksdoften tung över Kungälv. Mitt i staden ligger Göteborgs Kex fabrik, där det för femtionde året i följd bakas pepparkakor inför julen. Ännu är det några veckor kvar till tomten kommer men vi svenskar sätter kring lucia och jul i oss så många pepparkakor att det gäller för tillverkarna att vara ute i god tid. – I år kommer vi att baka cirka 1100 ton pepparkakor. Produktionen går för högtryck under hela hösten. Det är en speciell känsla när vi sätter igång med julbaket och det tror jag att alla i bageriet känner, Linda Edlund, produktchef för pepparkakor på Göteborgs Kex. Nytt för i år är att receptet på klassiska Göteborgs Kex Pepparkakshjärtan har förändrats. Mängden smör har ökats för att framhäva aromerna – en liten förändring som gett stort resultat på smaken. Smör smälter fortare än margarin, vilket lockar fram smakerna i pepparkakan på ett bättre sätt. Även om receptet förändrats är hjärtformen fortfarande densamma. – För mig är hjärtat den klassiska pepparkaksformen. Det signalerar glädje, vänskap och kärlek som ju representerar riktiga julkänslor. Våra undersökningar visar att konsumenterna vill ha god smak, en hembakt känsla och en vacker burk, säger Linda Edlund, produktchef för pepparkakor på Göteborgs Kex. I år har burken fått en ny och exklusiv design. Den vackra röda burken kan ställas fram direkt på bordet och är också en alldeles utmärkt present. Det rekommenderade priset för en burk är 23,50 kronor. Enligt folktron får den som med ett enda tryck lyckas dela ett pepparkakshjärta i tre delar lov att önska sig något. Tricket är att sätta fingret precis i mitten av hjärtat och trycka till, men inte för hårt. Göteborgs Kex Pepparkakor är precis som alla kex och kakor från Göteborgs Kex fria från transfett. Bilder Bilder finns i vårt pressrum på www.newsdesk.se/pressrum/goteborgskex För mer information kontakta: Lena Söderberg, marknadschef 070 - 470243 Linda Edlund, produktchef, tel 070 - 470266 Om Göteborgs Kex Göteborgs Kex är Sveriges ledande leverantör av kex och kakor. Företaget har ca 500 anställda. Göteborgs Kex utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Ballerina, Singoalla, Brago, Café Brownie, SmörgåsKex, Digestive och Kung Oscar. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Kungälv. Göteborgs Kex AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.