Marta Vieira da Silva – nya ansiktet utåt för Risifrutti: ”Jag vill inspirera unga till att röra sig mer”

På måndag lanserar Orkla Foods Sverige en ny kampanj för Risifrutti med en av världens främsta idrottsprofiler, Marta Vieira da Silva. Tillsammans vill de inspirera barn och unga till ett liv i rörelse – utan prestationshets.

Idrotten är ett sammanhang där många ungdomar hittar självförtroende, lagkänsla och vänner för livet. De senaste tio åren har kraven på prestation bland unga inom idrotten blivit högre, vilket lett till att 11 procent färre deltar i föreningsidrott idag än för 10 år sedan.

Med den nya kampanjen ”Gör din grej” vill Risifrutti vända trenden och få fler att börja idrotta igen genom att påminna om varför man idrottar i första hand – för att ha roligt!

– Elitsatsningar, prestationshets och krav från vuxenvärlden kryper sig ner i åldrarna inom idrotten. Vi vill påminna alla barn och unga om att man ska göra det man vill för att det är kul, och inte för att man måste prestera. För att sprida det budskapet kan vi inte tänka oss en bättre förebild än Marta Vieira da Silva, säger Joakim Wictorin, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Under det kommande året är Marta Vieira da Silva ambassadör för Risifrutti i en kampanj som ska inspirera barn i alla åldrar till att röra sig mer och ha roligt medan de gör det. Marta Vieira da Silva är en inspirationskälla som trots en tuff uppväxt lyckats uppfylla sina drömmar, mycket tack vare glädjen som hon funnit i idrotten. Hon är även FN-ambassadör och har ett starkt socialt engagemang vid sidan av fotbollen.

– Jag vill inspirera unga människor till att röra sig mer. Även om man inte blir proffs så lär man sig väldigt mycket av att idrotta, man träffar mycket människor och man samlar på sig massor av erfarenheter. Man rör på sig och viktigast av allt, man har kul, säger Marta Vieira da Silva.