KRAV-märkt löksill till jul för restaurang och storhushåll

År 2006 introducerade Abba Sveriges första KRAV-märkta sillinläggningar: Abba Senapssill och Abba Dillsill. Marknaden för ekologiska livsmedel har sedan dess fortsatt att växa. Lagom till jul lanserar Abba sin tredje KRAV-märkta sillinläggning för restauranger och storhushåll: Abba Löksill. Allt fler konsumenter väljer ekologiskt. Försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige förväntas inom fem år stiga till tio miljarder kronor. Det skulle innebära en fördubbling av dagens omsättning. Som en av drivkrafterna bakom den förväntade utvecklingen ligger den svenska regeringens målsättning om att var fjärde måltid som serveras inom offentlig sektor år 2010 ska vara ekologisk. (Källa: ekoweb) – KRAV står för bra miljö och det vill vi som marknadsledare stödja. Det som är bra för havet är bra för oss och vi vill bidra till att det skapas en långsiktig och balanserad skörd av råvarutillgången. Därför lanserar vi nu ytterligare en KRAV-märkt sillprodukt av högsta klass för restauranger och storhushåll. Att valet föll på löksill var självklart eftersom det är en av de mest populära sillinläggningarna, säger Sofia Bunse Ström, produktgruppchef på Abba Seafoods Foodservice-avdelning. Abbas KRAV-märkta Löksill innehåller smakrik och krispig lök. Den håller samma höga kvalitet som den ordinarie löksillen, men liksom Abbas andra KRAV-märkta sillinläggningar har den dessutom framställts på ett sätt som är extra skonsamt för miljön och för det marina ekosystemet. KRAV-märkningen innebär att sillen fiskas i bestånd som KRAV har bedömt klarar sig långsiktigt. För att säkerställa att fisken tas från dessa bestånd ställs krav på spårbarhet. Vidare ställs miljökrav på båtar, fiskemetoder och redskap. Maskorna i näten ska t ex vara tillräckligt stora för att släppa igenom småfisk. När det gäller en färdig produkt som Abbas Löksill ställs även miljökrav på övriga ingredienser och på tillverkningen. Bild finns att ladda ner på www.newsdesk.se/pressrum/abba Produktinformation Abba KRAV-märkt Löksill för restauranger och storhushåll finns tillgänglig hos grossist från vecka 45. Sillen säljs i PET-burkar om 1,2 kg. Kontaktpersoner Åsa Scherling, PR-ansvarig Abba Seafood, 0706-08 02 24, asa.scherling@abbaseafood.se Sofia Bunse Ström, Produktgruppchef Foodservice, Abba Seafood, 031-701 44 17 Om Abba Seafood Abba Seafood AB är Sveriges främsta leverantör av mat från havet. Företaget hade 2006 en omsättning på ca 1 miljard kronor och har 350 anställda. Abba Seafood tillverkar livsmedel under varumärkena Abba och Kalles. I sortimentet finns sill, ansjovis, matjes, caviar, kaviar, pastejer, fiskbullar, tonfisk, musslor skaldjur och fryst middagsfisk. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Kungshamn. Abba Seafood AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.