Köttbullar ohotad klassiker

Köttbullen har en ohotad ställning i de svenska köken. Det visar FELIX® Barometern, en undersökning om svensk husmanskost som görs av TEMO på uppdrag av Procordia Food. Enligt undersökningen anser 3,8 miljoner svenskar att köttbullar är den mest klassiska svenska maträtten. Köttbullar är också den rätt som hamnar högst på listan när svensken får ange sin favorithusmanskost. Köttbullens starka ställning är oberoende av var någonstans i Sverige man bor. Först långt efter köttbullarna hamnar annan husmanskost som kåldolmar, rotmos, pannbiff och bruna bönor med fläsk. Men på listan över svenskarnas favorithusmanskost finner man även mer modern mat som kyckling och pasta. – Resultatet visar att husmanskost är traditionellt och modernt samtidigt. När vi i dagarna lanserar vår nya produktserie Felix Klassiker är det därför naturligt att både Köttbullar med lingonsky och Kyckling Curry återfinns bland de åtta rätterna, säger Helena Giertz informationsdirektör på Procordia Food. Hälften av pensionärerna äter husmanskost sex av veckans sju dagar Enligt FELIX® Barometern är konsumtionen av traditionell husmanskost mycket stor. Utslaget på årsbasis äter svensken husmanskost i stort sett varannan dag. Hela 30 procent av svenskarna äter husmanskost sex dagar per vecka. Bland gruppen över 65 år är konsumtionen ännu större. Mer än hälften av pensionärerna äter husmanskost sex av veckans sju dagar. En av fem äter fryst färdiglagad husmanskost minst en gång i veckan. Det är de yngre och ensamboende som är de som äter fryst färdiglagad husmanskost mest frekvent. Nästan en tredjedel av 16-29-åringarna äter fryst färdiglagad husmanskost minst en gång per vecka. Bland ensamboende är konsumtionen ungefär lika stor. – Det är kul att husmanskosten har en sådan stark ställning i Sverige. Kan vi vara med och sprida ett svenskt kulturarv vidare genom vår satsning på Felix Klassiker är vi glada och stolta över det, säger Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food. Helena Giertz, informationschef Procordia Food, 070-608 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.