Kalles Kaviar lanserar kollektion med Designtorget för att fira 70 år

Kalles Kaviar lanserar kollektion med Designtorget för att fira 70 år

I samband med 70-årsjubileet av Kalles Kaviar lanserar Designtorget en kollektion bestående av tio produkter för frukostbordet. Kollektionen har tagits fram i samarbete mellan Kalles Kaviar och Designtorget med målet att spegla varumärkets glada, varma och lekfulla anda.

Kalles Kaviar är mer än bara ett pålägg – det är en svensk produkt med ikonstatus, som funnits i svenska folkets hjärtan sedan 1954. Varumärket är så starkt att det kan kännas igen av endast färgkombinationen, formen eller bilden på Kalle. Detta har Designtorget tagit fasta på i den nya kollektionen Designtorget x Kalles Kaviar, som utgår från kaviartubens färg och form och dess självklara plats på frukostbordet. Eftersom Kalles Kaviar i år fyller 70 år har några av produkterna fått kalasmotiv för att uppmärksamma jubileet och även inspirera till kalasdukning hemma.

- När Orkla kontaktade oss för att diskutera ett potentiellt samarbete inför Kalles jubileum kände vi direkt att det var en perfekt matchning med Designtorget. Kalles, med sin folkkära och lekfulla anda, passar utmärkt med vår vision om en marknadsplats som tillgängliggör design och uppmanar till kreativitet, säger Emma Klintbo Klingspor, Designtorgets VD.

Kollektionen består av en frukostbricka, dryckesunderlägg, kökshandduk, dricksglas och en tygväska med kaviarinspirerade illustrationer skapade av Mathilde Ahlström. Keramikstudion Swedenland ceramics har även formgivit en vas och muggar där keramikens form återspeglar kaviarsträngens karaktäriska mönster. Kollektionen inkluderar även en röd handdukshållare ”Pluring” som symboliserar det röda locket på Kalles Kaviar-tuben.

Kollektionen lanseras den 17 september, både i butik och online på designtorget.se.

Högupplösta bilder finns att hämta via länk här.

Om Kalles Kaviar

Få anade vilken framgångssaga det skulle bli, den där dagen i början på 1950-talet när fabrikschefen Gunnar Stensby presenterade en rökt kaviar på huvudkontoret. Han mötte en god portion skepsis – ja, kanske till och med skratt. Men redan efter ett år således en miljon tuber Kalles Kaviar och succén var ett faktum. Idag, 70 år senare, säljs en tub Kalles Kaviar var tredje sekund, det innebär att vi varje år klämmer i oss över 10 miljoner tuber Kalles Kaviar.

Kaviartuberna pryds av samma Kalle som för 70 år sedan, som faktiskt är en livs levande person, Carl Ameln. Carl var 6 år när Kalles lanserades och son till den dåvarande ABBA-chefen. Som tack för att Kalles får låna hans ansikte får Carl gratis kaviar resten av livet, och de levererar tuber till hans dörr än idag.

Vad gör då Kalles så speciell? Det exakta receptet är en välbevarad hemlighet men kaviaren tillagas av torskrom, potatis, socker, salt och tomatpuré. En sak som är unik med Kalles är att torskrommen lagras på tunnor under optimala förhållanden för råvarorna att mogna i Orkla Foods Sveriges bergrum i Kungshamn på västkusten. Kaviaren lagas sedan till och förpackas i bolagets intilliggande fiskeanläggning.

Om Designtorget
Designtorget erbjuder designprodukter i inspirerande miljöer till människor som vill upptäcka design och formgivare. Designtorget är en marknadsplats som gör det möjligt för formgivare att göra verklighet av goda idéer och introducera dem för marknaden. Designtorget jobbar med konceptutveckling och produktion såsom med traditionellt inköp och försäljning. Utöver det så rymmer affärsidén en strävan efter att faktiskt göra skillnad för svensk design, att vara en hävstång för unga formgivare och att vara en aktiv och engagerad part i designsveriges blomstrande utveckling.

Mer specifikt väljer de regelbundet ut nya produkter från kända och okända formgivare och tar in dem till försäljning. Produkterna väljs ut av en jury och grundkraven, förutom att de gärna vill vara först med att ha produkten i sitt sortiment, är att de ska passa in i konceptet stilmässigt, hålla en hög kvalitet och vara hållbara ur produktionsperspektiv. De får gärna vara kreativa och nyskapande. Alltid med en egen historia. Hur länge varorna finns till försäljning beror både på efterfrågan och på överenskommelsen med formgivaren. Relationen till de formgivare och leverantörer Designtorget samarbetar med värderar de oerhört högt.