Hälsotrenden bland snacks fortsätter  – nya kikärtschips med chili och mild vitlök från OLW

Hälsotrenden bland snacks fortsätter – nya kikärtschips med chili och mild vitlök från OLW

Chipsjätten OLW fortsätter satsningen på mer hälsosamma snacksprodukter och lanserar nu räfflade Kikärtschips med chili och mild vitlök. Med betydligt mindre fett, mer protein och god smak kommer många snacksentusiaster att glädjas över nyheten, inte minst de veganska eftersom chipsen produceras helt utan animaliska produkter.

Hälsosammare chips är något som efterfrågas allt mer av konsumenterna. Tidigare i år lanserade OLW Linschips och nu fortsätter satsningen på hälsosammare snacks med de nya kikärtschipsen. Chipsen innehåller 14% protein och hela 40% mindre fett än vanliga potatischips.

– Vi ser att våra konsumenter vill ha hälsosammare chips men utan att behöva kompromissa med den goda smaken. Kikärtor är spännande små ärtor med både högt proteininnehåll och god smak. Genom att använda kikärta som bas i våra nya chips får vi en härlig färg och smak som skiljer sig från vanliga chips. Även texturen på chipsen och formen är annorlunda men de är lika krispiga och goda som OLW Linschips och kryddade med en spännande het smak som också blir alltmer populär, säger Sophie Grönlund, produktchef på OLW.

OLW är först i Sverige att kunna erbjuda konsumenterna svenskproducerade kikärtschips, och som dessutom är veganska. Chipsen tillverkas i OLWs fabrik i Värmland

Chipsen väger 85 gram och lanseras under vecka 34.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken som till exempel OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla och Brago. Sedan 2017 ingår även lakritsvarumärket Panda i Orkla Confectionery & Snacks Sveriges portfölj.