Håll formen i jul med tips från Fredrik Paulún och Martin Lidberg

Håll formen i jul med tips från Fredrik Paulún och Martin Lidberg

Julen, med alla dess frestelser, närmar sig med stormsteg.
Det är många som tänker på var någonstans vågen kommer att stanna en bit in i januari och viftar bort farhågorna med ett ”det där tar jag tag i efter helgerna”. Men det finns smarta sätt att slippa tänka svarta tankar på det nya året.
Näringsfysiologen Fredrik Paulún och före detta brottaren och fystränaren Martin Lidberg ger sina bästa tips på hur formen kan behållas under julen. Julen och helgerna runt omkring är definitivt en tid för njutning. Men det behöver nödvändigtvis inte innebära att vi ökar vårt midjemått. Enligt ett proffs på området lyder rådet ”balans”.

Fredrik Paulún väljer det bästa från julbordets läckerheter.

- Julen är en tid att njuta av mat och dryck och det tycker jag verkligen att man ska passa på att göra. Men det finns enkla knep att välja bland allt det goda som också ger stora möjligheter att starta det nya året välmående, säger Fredrik Paulún.
Fredriks bästa tips kring julmaten
• Börja med – och stilla hungern med – ”rena” proteinkällor, som sill, lax, fårfiol och skinka. Det är en bra start innan de mer fettrika rätterna som köttbullar, Janssons frestelse och julkorv.
• Alla typer av kål som brukar finnas på julbordet är mycket bra och nyttiga tillbehör.
• Välj en stark senap för maximal smak och minsta mängden socker.
• Godiset – framförallt den mörka chokladen innehåller stora mängder antioxidanter. Det finns till exempel goda chokladdoppade russin eller mandlar.

Martin Lidberg blev känd för den stora delen av det svenska folket när han dansade sig till segern i tv-programmet ”Let’s dance”.
Han är också före detta mästare i brottning och dessutom diplomerad fystränare. Att röra sig bidrar självklart till välmående under julen, något som inte måste inkludera besök till vare sig gym eller löpspår. - Ibland kan det självklart kännas tufft att ge sig iväg och träna under de långa helgerna. Men som de allra flesta vet så känns det oftast så mycket bättre efter att kroppen och musklerna fått sitt. Och varför inte göra något annorlunda som samtidigt ger resultat, säger Martin Lidberg.
Martins bästa tips på rolig träning under julen
• Utmana familjen på stegräknar-tävling. Stegräknare finns att köpa från en hundralapp och uppåt. Kanske ett bra julklappstips?
• Ta fram längdskidstavarna och gå ett stavgångspass. Både ben, hjärta och armar får jobba.
• Finns det snö? Ett rejält pass i pulkabacken med egna eller grannarnas barn får svetten att lacka. Med rätt teknik kan också snöskottning få igång pulsen. Men tänk på att stretcha ordentligt efteråt.
• Den som åker till varmare breddgrader kan till exempel gå upp tidigt en morgon och ta en långpromenad eller kanske en springtur på stranden. Eller varför inte testa yoga?
• Även julklappsinköpen är bra vardagsmotion om man promenerar mellan alla affärer och samtidigt konkar runt på julklappsinköpen.

För övriga frågor kontakta:
Fredrik Paulún, tfn: 070-333 78 44, fredrik@paulun.se
Martin Lidberg, martin.lidberg@inspirata.se