Grandiosa utmanar hämtpizzan - hempizza är ju alltid nygräddad

Grandiosa utmanar hämtpizzan - hempizza är ju alltid nygräddad

Under konceptet "Hela Sveriges hempizza", och med förbättrade smaker och nytt utseende, utmanar nu Grandiosa hämtpizzan. Med fokus på förbättrad smak och kvalitet, samt en stark betoning på svenska råvaror, relanseras nu delar av Grandiosas sortiment.

Nästan alla, 96 procent av svenskarna äter pizza minst en gång om året[1]. Men trots den stora kärleken till pizza, är det endast hälften av svenskarna som köper fryst pizza.[2]. I Sverige äter vi 500 000 pizzor per dag och 35 procent av dessa pizzor säljs genom dagligvaruhandeln. Fryspizzamarknaden har det senaste året växt i både värde (+18,5 %) och volym (ca +4 %)[3].

- Vi ser en stor tillväxtpotential inom dagligvaruhandeln för fryst pizza och vår ambition är att bli det självklara valet för alla i Sverige som tycker om pizza med mycket av det goda på, säger Sara-Maria Löfvenberg, Brand Team Manager på Grandiosa Orkla Foods Sverige.

- Vi ser att trenden går mot att fler väljer att äta pizza hemma köpt från frysdisken. Det är en kombination av att vi har mindre pengar i plånboken och att prisgapet mellan fryst pizza och pizzzeriapizza ökar, men också att vi har en önskan om att spara tid. Vi på Grandiosa vet samtidigt att smak, hög kvalitet såsom producerat i Sverige med svenskt kött, och mycket topping är viktiga drivkrafter inom kategorin. Därför förbättrar vi ständigt våra produkter. Vi svenskar älskar också våra hem och gillar generellt att vara hemma, oavsett om det är med barnen, för sig själv, med vänner eller på en hemmafest. Helt enkelt såsom “Bara stanna hemma ikväll” som vår nya Grandiosalåt heter, säger Sara-Maria Löfvenberg. Den nya kommunikationen för Grandiosa illustrerar detta via konceptet “Hela Sveriges Hempizza”.

Pizzorna från Grandiosa som tidigare gick under konceptnamnet “X-tra Allt” får nu en ny förbättrad pizzabotten som ger en saftigare och krispigare pizza, men med samma karaktäristiska lagom tunna botten som tidigare och alla nio smakvarianterna har svenskt kött. Hela sortimentet får också en fylligare tomatsås och kommer i ny design.

De nya Grandiosapizzorna är precis som tidigare bakade i Sveriges största stenugnspizzeria i Vansbro och finns i butik från och med början av maj.

[1] Oddysey april 2024

[2] Nepa April 2024