Grandiosa går in i valrörelsen

Nu får svenska folket chansen att rösta fram en ny medlem i Grandiosafamiljen när Grandiosa bjuder in till pizzaval. I Norge har Grandiosa Pizza en näst intill kultförklarad ställning. När Grandiosa arrangerade pizzaval i Norge deltog inte mindre än 200 000 norrmän. - Givetvis är vår ambition att locka fler väljare än åtminstone ett av utmanarpartierna i riksdagsvalet, säger Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food. Grandiosa Pizzaval pågår till och med mitten av maj (v 19). Då räknas rösterna och det står klart vem som vunnit. Bara en av varianterna får vara kvar i sortimentet. De två kandidaterna är Grandiosa Mozzarella samt Grandiosa Biff & Bearnaise. Mozzarella, det blå alternativet, representerar det sydländska och moderna. Samtidigt är det en klassisk pizza med sin italienska smaksättning av mozzarella, soltorkade tomater och pesto. Biff & Bearnaise, det röda alternativet, är en typisk svensk pizza med sin fyllning av nötkött, bearnaisesås, paprika och lök. Den är en nyhet i frysdisken, men på pizzeriorna är det den populäraste varianten. - Det är en tydlig trend att engagera konsumenterna och ge dem möjlighet att påverka produktutbudet. Nu när det är valår känns det helt rätt att utlysa pizzaval, säger Helena Giertz. Information om Grandiosa Pizzaval finns på förpackningarna till de två tävlande pizzorna samt på www.grandiosa.com. Röstning sker via hemsidan. Precis som i riksdagsvalet uppmärksammas Grandiosa Pizzaval i TV. I ett antal reklamfilmer får vi följa valet, från presentation av valkandidaterna via valanalyser och intervjuer med väljare till det slutliga valresultatet. Normännen äter mest fryst pizza i hela världen - hela 4,7 kg per person och år (AC Nielsen). Grandiosa Pizza har en så stark ställning att var femte norrman menar att färdigpizzan från Grandiosa är en nationalrätt. I Sverige äter vi drygt 1 kg djupfryst pizza om året per person. Här är Grandiosa marknadsledande med 41 % av marknaden. Om Grandiosa Pizza Grandiosa pizza finns i sex smaker. Pizzorna tillagas i Procordia Foods anläggning i Vansbro, som är Sveriges största pizzabageri för stenugnsbakade pizzor. Varje dag tillagas ca 60 000 pizzor och 120 000 minipizzor. Det innebär ca 30 miljoner pizzor per år. Bilder och reklamfilmer Pressbilder finns på www.procordiafood.com, under pressrum tillsammans med detta pressmeddelande. De tre första reklamfilmerna finns på www.grandiosa.com, där finns även mer information om valet och hur man röstar. Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 0706-08 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.