Fyll picknickkorgen med sommarens smak

Päron är en älskad smak av svenskarna och för många är det en smak som påminner om sommar. I sommar kan du få den milda, lite söta smaken av päron i två klassiker – Jätten wafers och drycken BOB Mixx. Varför just päron blivit en populär sommarsmak på t ex saft, glass, mineralvatten mm är det ingen som vet. Men för många är päronsmaken starkt förknippad med sommar. Lagom till semestern lanserar Jätten en säsongsvariant av sina spröda rån, den här gången fyllda med päroncreme. Samtidigt utökar BOB Mixx sortimentet med en ny läskande dryck med smak av päron och melon. Kombinationen av den populära päronsmaken och den uppfriskande smaken av honungsmelon ger en fräsch törstsläckare och det går åt på sommaren, som är den stora saftsäsongen. Då behöver vi dricka lite extra för att må bra i värmen. Under juni, juli och augusti dricker vi 3,5 liter saft per person och månad. Andra månader dricker vi ungefär 1,5 liter. Sommaren är även högsäsong för wafers som Jätten. Hälften av alla Jättenrån äts under sommaren. Det blir ungefär 1 miljon Jättenpåsar eller 30 miljoner Jättenrån på en sommar. Rån är populära att t ex ha med i picknickkorgen till stranden. Inför sommaren lanserars Jätten med päroncreme. Dessutom har hela Jättenserien fått en ny praktisk återförslutningsbar förpackning som gör att kexen behåller sin goda sprödhet längre. Mer fakta om päron finns i bifogat dokument "Fakta om päron". Produktfakta En flaska BOB Mixx Päron Melon innehåller 0,95 liter som ger 7,6 liter drickfärdig dryck. En flaska kostar ca 26,50 kr i butik. En liter drickfärdig BOB Mixx kostar ca 3,50 kr. En påse Jätten Päron väger 250 g och kostar i genomsnitt 15,50 kr i butik. En påse innehåller ca 50 rån. Pressbilder Finns bifogat med mejlet. Annars finns bild på  BOB Mixx att hämta i Procordia Foods pressrum på www.procordiafood.com. Öppna pressmeddelandet ”Fyll picknickkorgen med sommarens smak”. Bilden ligger längst ner på sidan.  Jätten att hämta bland bilderna i Göteborgs Kex pressrum på Newsdesk, www.newsdesk.se/pressrum/goteborgskex. För mer information kontakta Helena Giertz Informationsdirektör Bob & Jätten Helena.giertz@procordiafood.com 0706-08 00 53