Fortsatt framgång för Orkla

Fortsatt framgång för Orkla

Orklas rörelseresultat (EBIT adj.) ökade med 13 procent till totalt 993 miljoner norska kronor under det tredje kvartalet 2015. Varumärkesbolaget uppnådde en rörelsevinst på 1 055 miljoner norska kronor, en förbättring med 15 procent jämfört med tredje kvartalet 2014.

Orklas rörelseintäkter ökade med 15 procent till 8.381 miljoner norska kronor under det tredje kvartalet. Förbättringen beror på organisk tillväxt, bidrag från förvärv och valutaomräkningseffekter. Varumärkesverksamheten hade en organisk omsättningstillväxt på 2,3 procent. Orkla Foods, Orkla Confectionery & Snacks och Orkla Food Ingredients (OFI) visade alla tillväxt, medan det var en svagare utveckling för Orkla Home & Personal.

- För sjätte kvartalet i rad levererade Orkla organisk tillväxt på utmanande marknader. Orkla har lanserat flera framgångsrika produkter och det har gjorts omfattande kostnadsförbättringar inom hela värdekedjan som bidrar till det goda resultatet. Den svaga kronan har dock lett till ökade inköpskostnader för de norska bolagen. Under kvartalet har det också lagts ned mycket arbete på förbättringsprojekt och olika kostnadsbesparande åtgärder, säger Orklas VD och koncernchef Peter A. Ruzicka.

Konkurrensmyndigheterna godkände under våren förvärvet av det svenska varumärkesföretaget Cederroth, under förutsättning att varumärkena Asan och Allévo säljs. Arbetet med att integrera Cederroth i Orkla Home & Personal pågår. Orkla har under kvartalet även ingått avtal om att förvärva det norska bolaget Lakrisgutta. För att stärka konkurrenskraften i Lettland har Orkla samlat sina varumärkesbolag i färre och mer kraftfulla enheter.

Resultatet från intressebolag och joint ventures (främst Sapa och Jotun) uppgick till 239 miljoner norska kronor under tredje kvartalet, jämfört med 126 miljoner under samma period i fjol. Jotun har fortsatt att utvecklas och levererar god försäljnings- och resultattillväxt i samtliga regioner och segment. Företaget hade också positiva valutaomräkningseffekter. Även Sapa gjorde betydande framsteg i rörelseresultatet, främst drivet av positivt bidrag från synergiprogram, stark efterfrågan i Nordamerika och positiva valutaeffekter.

Hydro Power hade en rörelsevinst på 22 miljoner NOK under det tredje kvartalet, jämfört med 46 miljoner under samma period i fjol. Minskningen beror på betydligt lägre elpriser. Financial Investments redovisade ett rörelseresultat på 14 miljoner norska kronor, jämfört med 5 miljoner samma kvartal 2014.

Koncernens resultat före skatt ökade med 18 procent och slutade på 1.069 miljoner NOK under tredje kvartalet. Resultatet per aktie (efter utspädning) ökade med 57 procent till 0,80 NOK under kvartalet.