Felix lanserar potatismos helt utan tillsatser

Felix lanserar potatismos helt utan tillsatser

Potatismos är en svensk favorit på middagsbordet. Att laga potatismos själv är inte så svårt, men tidskrävande. Nu lanserar Felix pressad potatis till potatismos för att möta konsumenternas efterfrågan på goda, naturliga och bekväma maträtter. Felix Potatismos består till 100 % av potatis och är med andra ord helt fritt från E-nummer, aromer och andra tillsatsämnen.

Idag är intresset för mat större än någonsin. Det märks inte minst genom den intensiva debatten kring kvalitet och tillsatser. Dagens konsumenter ställer krav och vill ha produkter av hög kvalitet, som är naturliga och innehåller så få tillsatser som möjligt. Samtidigt ska det vara gott och enkelt att tillaga.

Felix pressad potatis till potatismos kostar cirka 16,90 kronor och säljs i förpackningar om 400 g, vilket motsvarar ungefär fyra portioner potatismos. Potatisen skalas, kokas och pressas innan den packas i påsar och fryses ner direkt, för att näringsämnen och smak ska bevaras på bästa sätt. Konsumenten tillsätter sedan själv mjölk samt smör och kryddor efter egen smak.

-  Det intensiva arbetet med att ta fram nya produkter under varumärket Felix som är fria från tillsatser ger nu resultat. I april presenterade vi ett sortiment med potatis- och ugnsgrönsaker som är helt fritt från tillsatser. Nu kan vi även hjälpa konsumenter att på ett enkelt och bekvämt sätt laga potatismos som är helt naturligt, säger Cecilia Sajland, Marknadschef för Felix.

Felix är ett av flera varumärken i Procordias portfölj. Företaget har sedan 2008 arbetat intensivt för att minska antalet tillsatser i sina produkter. Procordia ser över recepten i det befintliga mat- och dryckessortimentet, vilket märks bland annat genom att Felix pajsortiment nu innehåller färre tillsatser och är helt fria från smakförstärkaren natriumglutamat. Samtidigt läggs stor fokus på att utveckla nya produkter som är helt fria från tillsatser. Nyheterna från Felix är ett konkret resultat av detta arbete. Ledstjärnan i all produktutveckling är att tillsatser endast används om de verkligen behövs och om de tillför en nytta för konsumenten.

Pressbild finns att ladda ner på http://www.newsdesk.se/pressroom/procordia
Läs mer om Felix Potatismos, näringsinnehåll och ingredienser på procordia.se/våra produkter

För ytterligare information, var vänlig kontakta;
Eva Nordholm, Informationschef Procordia, +46 706 95 00 05, eva.nordholm@procordia.se
Cecilia Sajland, marknadschef Felix på Procordia, +46 70606 53 98, cecilia.sajland@procordia.se

Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2008 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 100 anställda. Procordia tillagar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light, Pastella, Grandiosa och Liva. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro, Vansbro och Hofors. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen