Ekströms blåbärssoppa – en veteran i Vasaloppet

Ekströms blåbärssoppa – en veteran i Vasaloppet

Ekströms blåbärssoppa firar 55 år i skidspåren och kan kallas för Sveriges äldsta sportdryck. Över 63 000 liter blåbärssoppa dricks under tävlingsveckan. Från början handplockades blåbären till soppan, men idag har kokerskorna det enklare.

– Under de första Vasaloppen fick vi gå ut i skogen och plocka egna blåbär att koka soppa på. När vi började använda blåbärssoppan från Ekströms 1958 blev det mycket lättare och vi får alltid så mycket beröm för att blåbärssoppan vid min kontroll är så god, säger Linnea Götesson, blåbärssoppekokerska sedan 70 år tillbaka.

Vasaloppet slår rekord i antal deltagare, 63 200 personer är anmälda till veckans olika lopp.Procordia har sedan lanseringen av Ekströms blåbärssoppa 1958, serverat den varma drycken till kämpande skidåkare vid sex olika vätskekontroller längs med spåren. Varje år går det åt cirka en liter blåbärssoppa per deltagare, det innebär hela 63 200 liter i år. Vid kontrollstationen i Mångsbodarna började de två kokerskorna förbereda för långkoket redan torsdagen innan tävlingsveckan drog igång.

– Under en Vasaloppsvecka delar vi ut cirka 9000 liter blåbärssoppa vid vår kontrollstation. Därför har vi fullt upp både innan och under tävlingarna, berättar Linnea Götesson,

Linnea har under sina år som blåbärskokerska kokat cirka 630 000 liter blåbärssoppa. Själv brukar hon inte dricka blåbärssoppan utan låter hellre de trötta skidåkarna få mer än en mugg.
– Ja, när man ser hur trötta vissa av skidåkarna är så sticker man gärna till dem en extra mugg med den varma blåbärssoppan, avslutar Linnea.

Ekströms blåbärssoppa och Vasaloppet = sant
Sedan det första Vasaloppet 1922 har det alltid varit en tradition att servera blåbärssoppa till löparna utefter spåret. Inför Vasaloppet 1958 uteblev blåbärsskörden i Dalaskogarna och man stod utan blåbär. Arrangörerna vände sig till Ekströms för hjälp som gärna ställde upp med Ekströms nylanserade blåbärssoppa. Sedan dess har Ekströms varit stolt sponsor till Vasaloppet.

Visste du att?
·  4600 kilo blåbär används till att göra blåbärsoppan under Vasaloppsveckan 2013
·  Det finns Vasalopp i USA, Japan, Kina och Finland. Ekströms blåbärssoppa serveras även under dessa lopp.
·  Uttrycket ”att vara ett blåbär” kommer från Vasaloppet och symboliserar de som blivit sist i loppet. Dessa personer ansågs skämtsamt ha tagit för många pauser för Ekströms blåbärssoppa och blivit till ”några riktiga blåbär”.

För ytterligare information, kontakta:
Nicklas Sjöqvist, Presschef, Procordia
Telefon: 0708-17 41 00, e-post: nicklas.sjoqvist@procordia.se