Den nya klimatslappheten: Få svenskar villiga att minska köttkonsumtion eller flyga mindre

Global uppvärmning och klimatförändringar är fortsatt svenskarnas viktigaste klimatfråga, men svenskarnas vilja att själva bidra med nödvändig förändring av sin livsstil är låg. Det visar Orklas Hållbarhetsbarometer 2022 som kartlagt svenskarnas syn på hållbart vardagsliv och som nu har genomförts för tredje året i rad.

Svenskarna är oroliga för global uppvärmning/klimatförändringar, plast i haven och naturkatastrofer. Trots det är viljan att göra större förändringar i sin egen livsstil låg. De åtgärder som svenskarna gör redan idag för att minska sin klimatpåverkan är att sortera avfall (80%), minska matsvinnet (77%) och att köpa färre kläder än tidigare (56%). Det är dock väldigt få svenskar som är villiga att minska sin köttkonsumtion (37%), flyga mindre (36%) eller i allmänhet minska sin konsumtion för klimatets skull (44%).

- Vår undersökning visar att många människor bryr sig om klimatet och vill göra rätt för sig, men att ett tungt ansvar vilar på politiker och näringsliv att göra det enkelt för människor att leva mer hållbart, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör Orkla Sverige.

Undersökningen visar också att det är kvinnor och yngre som driver utvecklingen för en mer växtbaserad och klimatsmart kost. Andelen veganer och vegetarianer har de senaste tre åren stått still men vi ser en ökad andel flexitarianer, dvs allätare som vill minska sin köttkonsumtion. De produkter som konsumenterna främst är villiga att prova är växtbaserade korv- och hamburgealternativ samt färdigrätter.

- För att minska klimatpåverkan från livsmedel behöver vi inspirera fler att äta mer växtbaserat och bredda målgruppen. I vårt innovationsarbete har vi därför fokus på att omvandla svenska klassiska recept till växtbaserade alternativ, som t ex formbar färs och pyttipanna, för att människor ska slippa ändra sina favoritrecept och rätter i grunden utan bara byta ut proteinalternativet till ett mer hållbart alternativ, säger Cecilia Gannedahl.

Orklas Hållbarhetsbarometer bygger på en webbaserad kvantitativ studie, som genomfördes av Ipsos på uppdrag av Orkla under november 2021. Rapporten täcker svenskarnas syn på hållbarhet, förpackning, återvinning och kostvanor.

Fakta från Orklas Hållbarhetsbarometer

• 69 % av svenska konsumenter säger de försöker välja varumärken och produkter de upplever vara hållbara.
      • 61 % svarar att de har svårt att veta om en produkt är hållbar eller inte
      • 38 % av svenska konsumenter undviker produkter från företag som inte har en tydlig hållbarhetsprofil.
      • 36 % av svenska konsumenter säger att de är villiga att sluta köpa produkter från varumärken som inte är klimatvänliga.
      • 25 % av svenska konsumenter säger att de ”inte är beredda att göra fler klimatvänliga val i vardagen”

Om Orklas Hållbarhetsbarometer 2022

Underlaget består av 1 000 svenska respondenter som motsvarar ett representativt urval med hänsyn till kön, ålder och region. Samtliga respondenter över 18 år. Samma undersökning har även genomförts i Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen.