Patrik Andersson lämnar Orkla Foods Sverige

Patrik Andersson lämnar Orkla Foods Sverige

Patrik Andersson, Vd för Orkla Foods Sverige, kommer att lämna bolaget. Patrik kommer istället att ta över som koncernchef för det börsnoterade säkerhetsföretaget Loomis. Han tillträder sin nya tjänst senast den 9 maj 2016.

Patrik Andersson började som Vd för Procordia den 1 januari 2013. Hans första uppdrag var att fusionera Abba Seafood, Frödinge och Procordia till ett bolag - det som idag är Orkla Foods Sverige.

- Patrik har haft en central roll i att bygga Orkla Foods Sverige till ett ledande livsmedelsföretag. Jag tackar för hans värdefulla insats och solida bidrag i Orkla. Jag vill samtidigt önska honom lycka till, säger Atle Vidar Nagel-Johansen, Vd för affärsområdet Orkla Foods och styrelseordförande i Orkla Foods Sverige.

När Patrik Andersson nu byter bransch, är det ett resultatmässigt starkt företag som han lämnar efter sig:

- Jag har haft en fantastisk tid på Orkla Foods Sverige. Sammanslagningen av de tre bolagen har varit lyckad och det går mycket bra för Orkla Foods Sverige. Med ett par månader kvar av året ligger vi helt enligt plan med våra mål och det är roligt att kunna lämna över ett väl presterande bolag till min efterträdare, säger Patrik Andersson.

Arbetet med att finna en ny Vd för Orkla Foods Sverige inleds omgående. Patrik Andersson fortsätter i sin tjänst fram till dess ersättare finns, dock senast till den 9 maj 2016.

För ytterligare information, kontakta:

Håkon Mageli, Kommunikationsdirektör, Orkla ASA
Tel: +47 928 45 828, E-mail: hakon.mageli@orkla.no