Bara goda ord med Brago Bokstavskex

Göteborgs Kex lanserar Brago Bokstavskex, som är ett roligare och lite sundare kex. Passa på att leka, lära och äta gott tillsammans. Bokstavskexen passar perfekt för den som tycker om att skoja och gärna kombinerar fikastunden med en rolig familjestund. Nu är det alltså fritt fram att leka och vara kreativ med kexen! Tanken med kexen är att barn i alla åldrar (från 2 till 100 år) tillsammans ska kunna dela en fikastund som inte bara går ut på att äta. Samla familjen och utmana varandra i vem som kan stava det längsta ordet eller använd kexen till att spela det nedladdningsbara bokstavsspelet. – De gånger i veckan då man unnar sig och sina barn att äta kex kan man leka, lära sig stava och samtidigt få i sig kostfiber och fullkorn, säger Ulrica Malmqvist, produktchef på Göteborgs Kex. Bokstavskexen kommer i tre olika askar med var sitt tema; Jag älskar dig, Hur funkar allt och Hemliga språk och koder. Designen på förpackningarna uppmuntrar konsumenterna till egen kreativitet genom tips på ordlekar och annat pyssel – stava ditt längsta ord som har med mat att göra eller använd dig av kexbokstäverna när du lämnar meddelanden till familjen, istället för block och papper. Till bokstavskexen finns även en spelplan som går att ladda ned helt kostnadsfritt från Internet. I spelet används kexen till att bygga ordflätor. Här finns chans att utmana sina föräldrar, syskon eller vänner på att stava och klura ut ord. Tre varianter har tagits fram – en för varje ask där orden passar med respektive tema. En person som i flera års tid har arbetat med hälso- och kostfrågor är Zarah Öberg, kostrådgivare och hälsopedagog. Hon ser positivt på kexen. Zarah Öberg jobbar dagligen med barn och vet hur viktigt det är för barn att äta rätt och lekandets roll i lärandet. - Det är helt okej att äta kex så länge man gör det under kontrollerade former. Allt man äter behöver inte vara nyttigt, men man bör alltid tänka på vad det man stoppar i sig innehåller. Bra hållpunkter är att det barnen äter innehåller små mängder socker och att helt försöka undvika transfetter, säger Zarah Öberg. Bokstavskexen innehåller 58 procent fullkorn, 13 procent kostfiber och 30 procent mindre socker än Sveriges populäraste barnkex. Precis som övriga kex och kakor från Göteborgs Kex är Brago Bokstavskex helt fria från transfetter. 5 tips för en sundare och mer lekfull vardag. För både föräldrar och barn. 1. Rör på dig minst 30 minuter om dagen 2. Ät varierat, från alla delar av kostcirkeln 3. Unna dig gärna något mindre hälsosamt, men med måtta! 4. Låt barnen leka, gärna i samband med lärande 5. Ha roligt! Lärande ska vara en lek. Om Brago Brago är det näst största kexmärket i Sverige efter Ballerina. Det första Bragokexet bakades 1953 på Örebro Kex. Kexet fick sitt namn när kontorschefen för första gången fick provsmaka. Efter att ha tagit en tugga utbrast han spontant: ”Den här var bra go!”. Produktinformation Brago bokstavskex finns i butik från januari och har ett cirkapris på 20 kronor för en ask (175 g). Kexen går att hitta i butikens kexavdelning. Näringsinformation Brago Bokstavskex innehåller per 100 g: 390 kcal, 8 g protein, 62 g kolhydrat (varav 19 g socker), 12 g fett (varav 4 g mättat), 13 g kostfiber och 0,6 g natrium. Pressbilder Digitala pressbilder på förpackningarna finns att hämta på www.newsdesk.se/pressrum/goteborgskex Digitala pressbilder på kexen finns i bifogad zip-fil. För att ladda ner spelplan, besök: www.newsdesk.se/pressrum/goteborgskex För mer information, kontakta: Åsa Scherling PR-ansvarig Göteborgs Kex Mob: +46 (0)706-080224 asa.scherling@procordiafood.com Ulrica Malmqvist Produktchef Göteborgs Kex AB Mob: +46 (0)70 64 70 264 ulrica.malmqvist@goteborgskex.se Om Göteborgs Kex Göteborgs Kex är Sveriges ledande leverantör av kex och kakor. Göteborgs Kex utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Ballerina, Singoalla, Brago, Café Brownie, Digestive och Kung Oscar. Produktion sker vid företagets fabriksanläggning i Kungälv. Göteborgs Kex AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.