Svenskarna äter 1000 ton av havets silver till påsk

Svenskarna äter 1000 ton av havets silver till påsk

Påsken och en av sillens stora högtider närmar sig. Inför den stundande helgen har sillproduktionen vid Orkla Foods Sveriges anläggning i bohuslänska Kungshamn gått för högtryck. Under dagarna tre äter svenskarna inte mindre än cirka 1 000 ton av ”havets silver”. Sillen en av de fiskarter som vi kan äta med gott samvete. Fylld med nyttig Omega-3 och 100% av sillsortimentet från Abba bär MSC-märket som garant för hållbara bestånd.
Sillen har emellertid inte alltid varit festmat. Fram till 1900-talets andra hälft var den snarare att betrakta som fattigmanskost och räddade många fattiga familjers kosthållning, dels för att sillnäringen bidrog till industrialiseringen och ett ökat välstånd bland svenskarna.
Idag, 100 år senare, är det åter dags att duka påskbordet med sillen på hedersplats. Och varför inte passa på att njuta av den senaste smaken från Abba – gin och granskott.