-	say cheez det är kladdkakans dag

- say cheez det är kladdkakans dag

Fira kladdkakans dag med en riktigt svensk favorit. OLW:s cheez doodles är Sveriges mest älskade snacks. Bjud på något extra till fikat i helgen - en cheezier kladdkaka.

Det har saknats en riktigt god kladdkaka för alla snacksfantaster. Baka därför i år en kladdkaka som tar din favoritkaka till nya höjder. OLW har skapat en cheezier kladdkaka – självklart toppad med chokladdoppade cheez doodles.

Kladdkakan med cheez doodles är skapad av Maria Culha som arbetar som redovisningsekonom på Orkla Confectionery & Snacks. Vill du prova Marias goda recept så kommer det här:

Kladdkaka

120 g smör
60 g mörk choklad
60 g ljus choklad
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl mjöl
2 msk kakao
1 krm salt

Topping

400 g mjölkchoklad
ca 1/2 påse OLW Cheez Doodles

Smält smöret i en stor kastrull, ta av från plattan och smält ner chokladen. Rör i socker, vaniljsocker och äggen. Sikta i mjöl, salt och kakao och rör till en jämn smet. Grädda i en bakplåtspapperklädd form, 24 cm i diameter, i 175 grader i mitten av ugnen i ca 20 min. Låt kallna.

Smält mjölkchokladen och blanda i ostbågarna, och häll toppingen över den kalla kakan. Ställ i kylen en stund så att chokladen stelnar.