Läskigt gott med Brago – roliga recept till Halloween

Läskigt gott med Brago – roliga recept till Halloween

Släpp loss fantasin inför årets Halloween och bjud på läskiga spökmums-mums och pumpabakelser till fikat. Här kommer två recept som gästerna kommer att älska.

Spöken och pumpor hör Halloween till och varför inte bjuda på läskigt goda spöken och små skämmande pumpabakelser till helgens fika. Två nya varianter av Brago - svenska folkets vardagsfavorit bland kexen. Det spröda mördegskexen med den milda vaniljsmaken passar perfekt till kladdig spökmums-mums och pumpabakelser.

Maria Culha, redovisningsekonom på Orkla Confectionery & Snacks Sverige, har bakat läskigt gott med Brago. Testa Marias recept och låt fantasin flöda.

Spökmums-mums med Brago

1 paket Brago
2 dl strösocker
1,5 msk florsocker
0,75 dl kallt vatten
0,75 dl hett vatten
0,75 msk gelatinpulver
0,5 äggvita (ca 15g)
2 tsk vaniljsocker
200 g Vit choklad
Lite neutral olja, tex raps
Mörk choklad
Spritspåse

Lägg strösocker, florsocker, äggvita och kallt vatten i en stor bunke. Blanda gelatinpulvret med det heta, nyss uppkokade vattnet, och rör tills gelatinet löst upp sig helt. Börja vispa äggvite- och sockerblandningen och häll sedan ner den varma gelatinblandningen i en fin stråle. Vispa tills du har en fluffig smet och häll i vaniljsockret när smeten nästan är klar. Lägg ut Brago kex och spritsa på fyllningen till söta små spöken. Ställ i kylen så de stelnar alt. i frysen om det är bråttom. Smält vit choklad och häll i lite olja för att få chokladen tunnare och mer lättarbetad. Doppa mums-mumsen i den vita chokladen och låt stelna. Smält mörk choklad och spritsa på ögon och mun.

Pumpabakelser med Brago Kanel

2 paket Brago Kanel
200 g Philadelphiaost
1,5 dl florsocker
30 g smör (flytande)
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
Orange Candy Melts alt vit choklad att färga med orange geléfärg
Grönt godissnöre
Mörk choklad

Mixa Brago Kanel i en matberedare till fina smulor. Blanda philadelphiaost, florsocker, smör, vaniljsocker och kanel till en jämn frosting. Blanda ner lite i taget i kaksmulet tills du får en bra konsistens på degen. Tänk på att det ska gå rullar bollar av degen, så all frosting kanske inte behövs.

Rulla degen till bollar och ställ i kylen så att de stelnar. Smält chokladen och doppa bollarna så de täckts helt med choklad. Klipp en kort bit av godissnöret och sätt i bollen. Ställ i kylen igen så chokladen stelnar. Smält mörk choklad och spritsa dit ögon och mun.