Kex- och snacksföretaget tillsätter chef för samhällsansvar

Kex- och snacksföretaget tillsätter chef för samhällsansvar

Orkla Confectionery & Snacks Sverige, med varumärkena OLW och Göteborgs Kex, tar nu ett tydligare grepp om hållbarhet och samhällsansvar genom att samla ansvaret under en helt ny tjänst.

Stockholm, 1 mars: Stina Petrini har utsetts till CSR- och Kommunikationschef för Orkla Confectionery & Snacks Sverige, med varumärkena OLW och Göteborgs Kex, och därmed stärker företaget sitt fokus på samhällsansvar och hållbarhetsfrågor. Stina är för närvarande kommunikationschef och tillträder den nya rollen 1 mars 2016. Den nya tjänsten är en del i en större CSR-satsning inom kex- och snacksföretaget.

- Jag ser verkligen fram emot att få vara med och utveckla vårt arbete inom hållbarhet och CSR. Som ett av Sveriges ledande kex- och snacksföretag finns vi i de flesta konsumenters vardag och vi vill vara ett företag där miljöhänsyn, socialt engagemang och lönsamhet förenas, säger Stina Petrini.

Förra året togs ett beslut om att byta ut palmolja i alla produkter inom företaget mot alternativ som är bättre ur ett miljö- och näringsperspektiv. Målet är att det ska vara genomfört innan årets slut.

Sedan 2014 är företaget stolt samarbetspartner till barnrättsorganisationen Maskrosbarn och stöttar deras viktiga arbete genom att bidra med snacks och kakor. Och genom varumärket OLW finansieras ”Fredagsmys med OLW” på alla läger och Orkla Confectionery & Snacks Sverige stöttar även andra aktiviteter i den övriga verksamheten hos Maskrosbarn. Allt för att Maskrosbarn ska kunna fortsätta sitt viktiga arbete.

- Att få arbeta övergripande med kommunikation och samhällsfrågor, två områden som ligger mig varm om hjärtat, ska bli väldigt roligt. Vi arbetar ambitiöst med CSR-frågor och jag hoppas att vårat goda arbete kommer att nå ut bättre nu, avslutar Stina Petrini.