Rebecca Elisasson är produktvecklare på Orkla Foods Sverige.

Blogginlägg -

Möt produktutvecklaren bakom: ​"För oss har den osötade ketchupen redan blivit ett måste"

Solmogna tomater, rätt kryddsättning, en stor nypa tålamod och hel del initiativförmåga är alla lika viktiga ingredienser i receptet bakom vår senaste lansering. Rebecca Eliasson, tillhör inte bara den primära målgruppen som småbarnsförälder. Hon är dessutom ledande produktutvecklare till den nya osötade ketchupen från Felix.

Felix Osötad Tomatketchup är en ketchup helt utan tillsatt socker och sötningsmedel. Hur lyckades du med det?

– Idén om att lansera en helt osötad ketchup kom upp för ungefär ett år sedan. Det krävdes väldigt många olika recept för att till slut nå ett resultat som vi var nöjda med. I början funderade vi väldigt mycket på om vi kunde ersätta det söta från socker och sötningsmedel med fruktjuicer eller -puréer. Vi testade bland annat med puréer på jordgubb, päron, och sötpotatis, men vi fick inte fram den där klassiska ketchupsmaken. Utseendet, konsistensen och smaken blev för annorlunda. Dessutom landade vi i att det var viktigt att ketchupen verkligen var osötad. Istället började vi experimentera med nivåerna av solmogna tomater och kryddsättningen. Totalt testade vi över 40 olika recept.

Hur visste ni när ni hittat det vinnande receptet?

– Hela projektgruppen var väldigt involverad i produktutvecklingen och jag bjöd in till provsmakningar väldigt ofta. Det hjälper ju inte att jag tycker det smakar bra, utan som i alla produktutvecklingar gäller det att hitta en smak som de flesta konsumenter tycker om. När vi hade några favoriter testade vi dem tillsammans med spagetti och köttfärssås. Efter det lät vi konsumenter testa produkten. Det var nervöst att skicka iväg hemtesten. Vi trodde på produkten, men vi vet sedan tidigare att ketchup och andra tillbehör är svårare att testa än andra produkter eftersom de kommer till sin rätt först tillsammans med annan mat. För att få ett rättvist resultat är det viktigt att konsumenterna får testa produkten i rätt miljö och tillsammans med rätt mat. Det var väldigt kul när resultatet från testerna kom. Över 75 procent angav att de gillade ketchupen och skulle köpa den. Det var faktiskt lite bättre än väntat.

Förra veckan lanserades produkten brett på marknaden. Hur känns det nu när du kan se den på butikshyllan?

– Det är klart jag är stolt. Jag har själv en 2,5-åring hemma som jag inte vill ge socker i onödan och för oss har den osötade ketchupen redan blivit ett måste. Jag tycker den är bra och jag tror verkligen på produkten. Felix Osötad Tomatketchup smakar inte exakt som originalet, men den har den karaktäristiska Felixsmaken. Det är en växande trend bland konsumenter att undvika socker, men att en produkt är osötad räcker inte för att skapa en försäljningssuccé. Det funkar kanske för att få konsumenter att köpa den en första gång, men för att få återköp gäller det att produkten smakar gott. Och man får oftast bara en smakchans. Om inte konsumenten gillar den, så kommer de inte köpa den igen. För oss som livsmedelsföretag är det absolut viktigaste därför att få till smaken.