Bara ägg från frigående höns i bland annat Frödinge ostkaka.

Dags att sluta kackla – nu köper vi bara ägg från frigående höns

Från och med den 1 juli 2018 kommer Orkla Foods Sverige bara att köpa in ägg från frigående höns. Vi vill aktivt ta ansvar för att öka djurvälfärden och nu hoppas vi att fler inspireras av oss.

Hållbara råvaror är ett av fokusområdena i Orklas nya hållbarhetsstrategi. Vårt mål är att alla råvaror som vi köper in från jordbruk ska vara hållbara senast 2025. Det är en hög ambition, men vi har en plan.

Ett steg i rätt riktning är att vi nu tagit beslut om att bara köpa in ägg från frigående höns. Processen med att helt gå över till frigående har skett succesivt, men från den 1 juli i år kommer Orkla Foods Sverige bara köpa in ägg från frigående höns.

Det kan tyckas vara ett lätt beslut att fatta, men det har inte varit helt lätt att genomföra. Varje år köper vi nämligen in 1000 ton ägg. Den största andelen går åt när vi bakar Frödinge ostkaka. Men vi använder även ägg när vi till exempel bakar kladdkakor och tårtor från Frödinge och pajer från Felix.

Att vi köper in så pass stora volymer ägg varje år gör oss till en viktig aktör på marknaden. Våra beslut kan få stor effekt. Inte minst för hönorna.

Om vi gör gott, tror vi också att vår mat smakar lite godare.