Team Skåne Kulinar.

Orkla FoodSolutions guldsponsor för kocklaget Skåne Kulinar

I november hålls Culinary World Cup i Luxemburg och Orkla FoodSolutions går in som guldsponsor av kocklaget Skåne Kulinar. En satsning på både Skåne som gastronomisk destination och på nya, unga kockar.

Kocklaget Skåne Kulinar tar den skånska gastronomin till prispallen och representerar regionen i internationella gastronomiska tävlingar och sammanhang. Det som presenteras på tallriken ska representera Skåne och visa att man är en matdestination i världsklass. Det är också en av anledningarna till att Orkla FoodSolutions väljer att sponsra just Skåne Kulinar.

-Med rötter, odling och egen produktion i den skånska myllan, vill vi på Orkla FoodSolutions vara med och lyfta våra duktiga och lokala kockar i Skåne Kulinar, säger Ellinor Persson, marknadschef Orkla FoodSolutions.

Kocklaget består av 13 kockar som tävlar i Culinary World Cup och Olympics vartannat år, precis som Svenska kocklaget. I varje tävling har Skåne Kulinar valt att ta med sig tre till fyra elever i laget och på så sätt bidrar tävlingarna till att attrahera unga.

-Foodservicebranschen står inför stora förändringar och det är en enorm brist på personal, vilket alla lider av. Därför vill vi som stor aktör stötta och belysa yrket samt hantverket. Att tävla i ett världsmästerskap i mat är ett sätt att lyfta våra unga stjärnskott och sätta matlagning i fokus, säger Ellinor Persson, marknadschef, Orkla FoodSolutions.

Linus Hornwall
, som är lagkapten, ser att tävling är ett sätt för unga att komma in i branschen, få större inblick, djupare kunskap och knyta ovärderliga kontakter. Dessutom försöker man locka fler unga till yrket genom att visa upp sig, exempelvis genom att repa inför publik.

-I vår förra tävling hade vi vårt generalrep på ICA Kvantum på Emporia i Malmö, där många kan se vad matlagning också kan vara. Vi har även placerat vår träning på Malmö Restaurangskola för att få kontakt med elever, säger Linus Hornwall.

Tävlingslaget är en helt ideell verksamhet och det finns ingen ekonomisk vinning för de som är med i laget, utan bygger helt och hållet på sponsorer, egen tid och vilja.

-Utan våra sponsorer hade projektet aldrig varit aktuellt över huvud taget, så det är vi mycket tacksamma för, säger Linus Hornwall.