Vätgas istället för naturgas – Helsingborg inleder samarbete med stadens energi- och industriföretag

I Helsingborg undersöks nu möjligheterna att upprätta ett vätgaskluster, en sammanslutning av företag och institutioner som gemensamt arbetar för att etablera vätgas som en hållbar energibärare i det lokala energisystemet.

För att initiera detta arbete finansierar staden nu, genom sin innovationsfond, en förstudie i samverkan med Öresundskraft, Kemira Kemi och Elcowire. Syftet med förstudien är att utvärdera användningen av vätgas som bränsle och industriell insatsvara i stället för naturgas. Vätgasens stora potential att underlätta stadens klimatomställning och nå uppsatta klimatambitioner är huvudorsaken till denna satsning.

Helsingborgs stads innovationsfond anslår 400 000 kronor till förstudien Lokal Grön Vätgas för att undersöka om lokal industri kan använda vätgas som bränsle och industriell insatsvara i stället för naturgas. Analysprojektet genomförs i samarbete mellan Öresundskraft, Kemira Kemi och Elcowire.

Anders Fredriksson Kleine, senior strateg på Öresundskraft:

– Att byta ut naturgas mot vätgas i industrin är viktigt för att minska koldioxidutsläppen och nå stadens klimatambitioner. Vätgas är ett renare alternativ som dessutom har potential att hjälpa till att avlasta och balansera vårt energisystem. Genom att använda vätgas får vi en extra energibärare som stödjer hållbar tillväxt och möjliggör en stabilare energiförsörjning.

– Kemira och Elcowire är två möjliga tagare av vätgas och deras verksamhet utgör referens i detta projekt. Att industrin vill vara med och utvärdera vätgas i sin produktion är ovärderligt för oss. En av de saker vi framför allt tittar på är hur vi kan framställa vätgas på ett kostnadseffektivt sätt utan att Kemira och Elcowire tappar konkurrenskraft.

Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg:

– Helsingborg har höga klimatambitioner med sikte på klimatneutralitet 2030. En förutsättning för att nå stadens ambition är att kroka arm med Helsingborgs näringsliv, tillsammans kan vi skapa en hållbarare och grönare stad. Vätgasområdet är helt klart intressant att utreda mer utifrån den utsläppsminskande potential som finns inom området och som även möjliggör en hållbar omställning för stadens industri.

Peter Kihlgren, VD för Kemira Kemi:

– Kemirakoncernen har högt ställda klimatmål, där man åtagit sig att minska sina utsläpp med 50% till 2030. Att utforska möjligheterna med vätgas, som ersättning för naturgas, i vår produktion är ett viktigt steg mot att förstå hur vi kan minska våra utsläpp och öka hållbarheten. Vi ser fram emot att bidra till att utveckla en renare och mer effektiv energi- och råvarulösning för industrin.

Paul Gustavsson, CEO för Elcowire Group:

– Denna strategi ligger i linje med våra ambitioner att bli klimatneutrala och vätgas erbjuder en betydande möjlighet för oss att ersätta naturgasen. Genom att investera i och undersöka alternativa bränslen som vätgas kan vi inte bara minska vårt klimatavtryck utan också säkerställa en långsiktigt hållbar energiförsörjning för vår verksamhet.

Förstudien genomförs under hösten 2024.

För mer information:
Anders Fredriksson Kleine, senior strateg, Öresundskraft, tel. 070-000 38 63
Peter Kihlgren, vd, Kemira Kemi, Helsingborg, tel. 042-17 00 00
Paul Gustavsson, Managing Director, Elcowire, tel. 072-555 29 00
Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad, tel. 070-301 07 26

(Foto: Kristoffer Andersson)

Öresundskraft. Vi är 420 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 100 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla och energitjänster lever vi vår vision: ”Kraft att förändra". www.oresundskraft.se"