Öresundskrafts VD och koncernchef Anders Östlund lämnar sin post efter 16 år

Öresundskrafts VD och koncernchef Anders Östlund lämnar sin post efter 16 år

Öresundskrafts VD och koncernchef, Anders Östlund, har efter 16 år i rollen beslutat att lämna sin tjänst på egen begäran. Anders kommer att avsluta sitt uppdrag den 31 januari 2025.

- Efter 16 år som VD och koncernchef för Öresundskraft känner jag att det nu är rätt tidpunkt att lämna över stafettpinnen, både för Öresundskraft och för mitt eget bästa. Bolaget befinner sig mitt i en viktig förändringsprocess där flera avgörande beslut ska fattas och genomföras. Ett exempel är vår satsning på CCS-teknik, där vi planerar att fånga in koldioxid från Filbornaverket. Dessa beslut bör tas av en ny VD som kommer att ha ansvar för att förverkliga dem under de kommande åren. I januari fyller jag 61 år, och det känns som ett bra tillfälle att trappa ner för att ta bättre hand om både kropp och själ, säger Anders Östlund.

Styrelsen uttrycker genom styrelseordförande Björn Eisner sin tacksamhet för Anders Östlunds långvariga och betydande insatser under en period av stor förändring inom energibranschen och fortsätter:

- Vi är oerhört glada över att ha haft Anders som ledare under så många år. Han har spelat en avgörande roll i bolagets utveckling, särskilt under en tid då energibranschen genomgår historiska förändringar. Under hans ledning har Öresundskraft utvecklats till ett välfungerande energiföretag med en offensiv utvecklingsagenda, inklusive satsningar på koldioxidinfångning, vätgas, laddinfrastruktur, solenergi och innovativa energilösningar för våra kunder. Nu inleder vi rekryteringen av en ny VD och koncernchef som kan fortsätta att driva Öresundskraft framåt till förmån för våra kunder, Helsingborgs stad, medarbetare och miljön.

Öresundskraft. Vi är 420 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 100 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla och energitjänster lever vi vår vision: ”Kraft att förändra". www.oresundskraft.se"