Öresundskraft i avtal mot mobbning

Öresundskraft i avtal mot mobbning

Öresundskraft och Friends har tecknat ett samarbetsavtal mot mobbning. I en ny kampanj uppmanas Öresundskrafts kunder att välja ett vänskapstillägg, en summa som företaget sedan dubblerar och som ska användas i arbetet mot mobbning.

I kampanjen, som Öresundskraft kallar Vänskapstillägg mot mobbning, uppmanas kunderna att skänka 10 kr. För varje 10-krona skänker Öresunds-kraft lika mycket och pengarna går oavkortat till Friends och kampen mot mobbning. Både existerande och nya kunder kan teckna ett Vänskapstillägg som är helt frivilligt, man kan gå ur när man vill

­–Enligt Skolverket är runt 7–8 procent av både pojkar och flickor mobbade. Det betyder att många barn och ungdomar i även i vår region är drabbade. Det vill vi aktivt vara med och motverka och med gemensamma krafter så tror vi att vi kan åstadkomma mer. Det säger Ulrika Norvenius, kommunikationschef på Öresundskraft och ansvarig för den kampanj som uppmanar företagets kunder att skänka en tia i månaden under ett års tid.

–Vi är glada att Öresundskraft stödjer en så viktig fråga som barns trygghet. Tack vare den här kampanjen kommer Friends att kunna engagera ännu fler skolor och idrottsföreningar i regionen i kampen mot mobbning, säger Petra Friberg, chef för region Syd på Friends.

Ulrika Norvenius, kommunikationschef, Öresundskraft, tel. 070-418 32 85
Amelie Furborg, pressansvarig, Friends, 070-415 64 67