Öresundskraft genomför prishöjning på fjärrvärme för 2025

Öresundskraft genomför prishöjning på fjärrvärme för 2025

Från och med 1 januari 2025 höjs fjärrvärmepriset för företags- och privatkunder i Helsingborg och Ängelholm med 8 procent. Beslutet har tagits i samråd med näringslivet och privatsektorn genom den årliga Prisdialogen.

Prisjusteringen är ett direkt resultat av ökade kostnader för bränsle och viktiga insatsvaror, samt behovet av att modernisera och förstärka vår infrastruktur för att säkerställa en pålitlig energiförsörjning.

Trots prisjustering förblir våra fjärrvärmepriser konkurrenskraftiga och ligger fortsatt under riksgenomsnittet enligt Nils Holgersson-rapporten. För en genomsnittlig villakund som använder cirka 20 000 kWh fjärrvärme per år innebär höjningen en årlig kostnadsökning på cirka 1600 kronor.

Daniel Kipowski, försäljningschef på Öresundskraft:

- Vi förstår att en prisjustering på 8 procent kan upplevas som en stor förändring, men den är nödvändig för att täcka de ökade produktionskostnaderna. Under flera år har vi, i samråd med kunderna i Prisdialogen, hållit prisjusteringarna låga för att skydda kunderna, men de höga kostnaderna för bränsle och andra insatsvaror har visat sig vara bestående, vilket gör att en justering nu är oundviklig.

David Olerup, avdelningschef erbjudande, Öresundskraft:

- Vårt mål är att säkerställa att vi kan fortsätta leverera stabil och prisvärd fjärrvärme, och det här steget är ett viktigt led i att upprätthålla den höga standarden.

Beslutet har tagits i samråd med representanter från näringslivet och privatsektorn genom den årliga Prisdialogen, där kundernas intressen och framtida behov har vägts in noggrant. Prisjusteringen för 2025 ligger helt i linje med Öresundskrafts åtaganden inom Prisdialogen.

David Olerup fortsätter:

- Vår målsättning är att hålla prisökningarna så förutsägbara och rimliga så möjligt samtidigt som vi möter ökande kostnader för produktion och underhåll. Prisdialogen ger oss möjligheten att tillsammans med våra kunder planera för en långsiktig och stabil fjärrvärmeförsörjning, där justeringarna reflekterar faktiska behov och omvärldens utveckling.

Kenneth Lantz, ordförande för Villaägarna Helsingborg, avslutar:

- Tack vare bra förhandlingar med Öresundskraft har vi haft låga fjärrvärmehöjningar de senaste åren. Prishöjningar är aldrig välkomna, men den här justeringen är nödvändig för att säkerställa en stabil värmeförsörjning framöver och möjliggöra viktiga investeringar i fjärrvärmen.

För mer information:

Daniel Kipowski, Försäljningschef, Öresundskraft: 0700 003867

David Olerup, Avdelningschef erbjudande, Öresundskraft: 0700 003831

Kenneth Lantz, Ordförande Villaägarna Helsingborg: 070 3439494

Öresundskraft. Vi är 420 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 100 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla och energitjänster lever vi vår vision: ”Kraft att förändra". www.oresundskraft.se"