Helsingborgs billigaste bredband finns i stadsnätet

Intresset för bredband ökar, tjänsteutbudet har ökat och aktörerna är många. Men för flertalet konsumenter är de bästa och billigaste bredbandstjänsterna inte åtkomliga, eftersom de bor i fastigheter som låst upp sig mot enbart en leverantör av bredband och kabel-tv. Hyresgästföreningen har länge påtalat bristen på valfrihet och konkurrens och verkat för satsningar på öppna bredbandsnät. I flera kommuner och hos flera bostadsföretag sker nu också en sådan utbyggnad. Helsingborg är en av dem. Här pågår utbyggnaden av ett öppet stadsnät för fullt. Redan nu har hälften av Helsingborghems hyresgäster fått tillgång till nätet. Även byggföretag som Skanska, JM, Riksbyggen och HSB har valt att ansluta sina fastigheter till stadsnätet när de bygger nytt i Helsingborg. – Stadsnätet är ett operatörsoberoende nät där det råder konkurrens mellan olika tjänsteleverantörer. Privatpersoner som är anslutna till stadsnätet kan idag välja mellan sju olika Internetleverantörer, tre olika leverantörer av tv och fem olika leverantörer av telefoni. För företag finns ännu fler tjänster och valmöjligheter inom till exempel IT och säkerhet, berättar Diedrik Fälth som ansvarar för stadsnätet på Öresundskraft. – Alla har olika behov och vill lägga olika mycket pengar på den här typen av tjänster. Poängen med stadsnätet är att våra hyresgäster själva kan välja mellan olika leverantörer av bredbands-, tv- och telefonitjänster. Den som inte är nöjd med en leverantör kan byta till en annan. Det valet ska inte vi göra åt dem, säger Jananders Andersson, VD för det kommunala bostadsföretaget Helsingborgshem. I början av 2007 kommer samtliga 11600 lägenheter att vara anslutna till stadsnätet. Nyligen listade tidningen Expressen de billigaste bredbandtjänsterna i respektive kommun. För den som vill ha snabbt bredband på 10 Mb/s är Tele2 stadsnät billigast i Helsingborg. Prisjämförelsen kommer från www.telepriskollen.se. Bakom Telepriskollen står Post- och telestyrelsen samt Konsumentverket. I stadsnätet tillkommer nya tjänster och operatörer hela tiden, vilket garanterar de bästa priserna. Den 16 oktober arrangerar Öresundskraft ”Knutpunkt stadsnät och bredband” - ett seminarium och en mässa om bredband och stadsnätet. Nytt för i år är att arrangemanget är öppet för alla. Medverkar gör alla de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster till privatpersoner och företag genom stadsnätet. Sveriges frontfigur när det gäller bredband, Jonas Birgersson, är en av talarna. Hans företag, Labs2, är det senaste i raden av företag som anslutit sig till stadsnätet och nu säljer bredbandsuppkoppling i Helsingborg. – Seminariet är ett utmärkt tillfälle för alla som nyss fått eller kommer att få en anslutning till stadsnätet att möta de olika operatörerna och ta reda på mer om tjänster och priser, säger Diedrik Fälth. Stadsnätet är ett fiberoptiskt kommunikationsnät som inte kan jämföras med andra bredbandslösningar. Det är öppet och konkurrensneutralt. Öresundskraft äger, bygger och driver stadsnätet. Företagets roll är att knyta samman kunder med tjänsteleverantörer och med andra kunder i samma nät. Men Öresundskraft säljer inga tjänster i nätet, försäljningen sker helt genom de olika tjänsteleverantörerna. Idag omfattar stadsnätet Helsingborgs centrala delar och alla företagsområden. Även företag och vissa bostadsområden i Bjuv och Höganäs kan anslutas. Utbyggnaden av stadsnätet pågår för fullt. Nya fastigheter, företag och bostadsområden ansluts kontinuerligt. En anslutning till stadsnätet innebär: • Kapaciteten är 10 eller 100 Mb/s i båda riktningarna inom stadsnätet. • Hastigheten ut på Internet beror på ditt val av tjänst och Internetleverantör. • Du är inte låst i ett monopolnät, som t ex vissa kabel-tv-nät utan du väljer själv mellan anslutna tjänsteleverantörer och deras tjänster. • Nya leverantörer tillkommer fortlöpande. Du får självklart tillgång till dessa direkt. • Som kund betalar du en engångsavgift för inkopplingen. Kostnader för Internet och de tjänster du väljer betalas direkt till vald leverantör. Diedrik Fälth, produktchef för stadsnätet, telefon 042-490 32 11, mobil 070-418 32 11, diedrik.falth@oresundskraft.se Malin Johnsson, informatör, telefon 042-490 32 39, mobil 070-418 32 39, malin.johnsson@oresundskraft.se Jananders Andersson, VD på Helsingborgshem, telefon 042-20 80 11, mobil 0703-70 07 11 jananders.andersson@helsingborgshem.se Öresundskraft är ett expansivt energibolag med säte i Helsingborg och verksamhet i hela Sverige och delar av Danmark. Företaget är en vägledande partner som ur kundens perspektiv tar ett tydligt pris- och miljöansvar. Koncernen har cirka 370 medarbetare och förser närmare 230 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, elhandel och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick år 2005 till 6 749 GWh, varav 5 109 GWh avser el. Samma år var resultat efter finansnetto 179,4 Mkr.