Storfinans och heminredning på rekordstor repertoar

Storfinans och heminredning på rekordstor repertoar

– premiär den 10 september

En hejdlös hemmafixarfars om vårt ständiga behov av förändring.

Livet är fullt av möjligheter. Det är bara att välja! Men är det verkligen så enkelt, och blir livet bättre av alla val? För Vanja hopar sig livsvalen, och om det är svårt för henne att välja glasögon, hur ska hon då kunna ta ställning till bostadsrättsombildningen? Och är hon hjälpt av att vara sambo med en livscoach? Inte blir det lättare att välja när grannen Krister, som Vanja oförsiktigt förfört, börjar såga sig in i lägenheten i jakt på en öppen planlösning och Vanjas hjärta.

Den bärande väggen är en hejdlös hemmafixarfars om vårt ständiga behov av förändring. Ska Vanja byta sambo eller räcker det med en ny soffa?

Den bärande väggen är en examensproduktion i samarbete mellan Örebro länsteater och Dramatiska institutet. Den har i vår spelats på dramatiska institutet.

Av: Camilla Blomqvist

Regi: Jens Karlsson

Medverkande: Adam Stone, Hanna Lekander och Jonas Kruse

Scenografi: Hanna Cecilia Lindkvist

Kostym: Josefin Lindskog

Mask: Mattias Tobiasson

Ljusdesign: Norunn Strandal

Teaterteknik: Rebecca Neumann

ENRON – premiär den 6 november

En ekonomisk thriller i broadwaykostym

New York i mitten av nittiotalet. Finansvärlden är het. Mark to market, sex på borden och champagne i glasen. Energijätten Enrons karismatiske VD Jeff Skilling är ständigt på jakt. I ett rus av nya erövringar och stigande börskurser förlorar han alltmer kontakten med verkligheten. När bolaget värderas till osannolika 60 biljoner dollar har Skilling lyckats lura sina tjugotusen anställda, Wall Street och hela det amerikanska folket. Men också sig själv. Bolaget är ett luftslott. När fasaden rämnar och Enron går i konkurs är historiens största finansiella skandal ett faktum.

Enron är berättelsen om finanskrisens uppkomst och en skrämmande vidräkning med vår samtidshistoria. Det fanns en varning och den hette Enron.

Efter bejublad succé på Londons West End landar nu Enron hos Örebro länsteater för sin skandinaviska premiär.

Av: Lucy Prebble

Regi: Dritëro Kasapi

Medverkande: Anders Hambraeus, Bengt C.W. Carlsson, Hans Christian Thulin, Isabelle Moreau, Jonas Kruse, Peter Jansson, Linus Lindman, Malin Berg

Scenografi och kostym: Annika Nieminien Bromberg

Projektioner: Tobias Carlsson

ÖVRIGA TITLAR UNDER 2010/2011

Abraham/Ibrahim (högstadiet)

När vi var ensamma i världen (lågstadiet)

Alice Karlssons jul (En trappa upp)

Ingvar! – En musikalisk möbelsaga.

Fröken Julie (spelas vid Karlslunds herrgård)

Blå måndag (En trappa upp)

Saftkalas (En trappa upp)

Tanka – samtalsserie (En trappa upp)