Foto: Johanna Pettersson

Musikhösten på Örebro Teater

Örebro Teater öppnar huset och verksamheten igen och planerar för en höst fullspäckad med föreställningar och konserter. Under säsongen förvandlas teaterscenen vid fem tillfällen till en unik och stämningsfull konsertlokal med intima konserter med några av landets bästa artister.

Konserter under spelåret 2020–2021:

Moa Lignell – 27 september
Hon har släppt två album och turnerat landet runt, både som soloartist och tillsammans med bland andra Melissa Horn, Anna Ternheim och Janne Schaffer. Hennes texter och musik har även framförts av Melissa Horn, Sonja Aldén och Jens Hult. Hennes debutlåt When I held Ya som släpptes 2012 har över 21 miljoner lyssningar på Spotify.

Britta Persson – 25 oktober
Familjekonsert med indiefavoriten Britta Persson, musik för alla åldrar! Efter 6 års tystnad ger Britta Persson nu ut en skiva för barn: Folk – Dikt och toner om personer. Albumet är ett samarbete med två av Sveriges främsta barnboksförfattare och illustratörer; Lisen Adbåge och Emma Adbåge. Det är inte alltid lätt att lyssna på musik tillsammans med de yngsta människorna i vår närhet. De kan inte relatera till Yeah-baby-come-on och du känner inte så mycket för Lilla snigel. Ibland dyker det upp skivor som barn och vuxna kan mötas i. Britta Perssons skiva är ett lysande exempel på det!

Sara Parkman – 20 november
Sara Parkman är folkmusiker, kompositör, tredje generationens prästbarn och violinist. 2016 kom det kritikerrosade debutalbumet Sara Parkmans skog där musiken beskrevs som en väv av poesi, grusvägar, 80-talssynthar, skogsdrömmar och flödande fioler. Tillsammans med Samantha Ohlanders skapade hon albumet och föreställningen Matriarkerna under 2017. Hon har skrivit och turnerat med Riksteaterns hyllade föreställningar Nationalparken och Fäboland. 2017 vann Sara priset Årets Artist vid Folk- & Världsmusikgalan och 2018 vann Matriarkerna pris som Årets Album. 2019 tog hon emot SKAPs aktivistpris. Fäboland blev utvald till scenkonstbiennalen 2017 och 2018 fick hon stipendium från STIM. Hon har sommarpratat för P1 och samarbetat med artister som Fever Ray, Bob Hund och Silvana Imam.

Lisa Miskovsky – 17 januari
En av musiksveriges absolut mest etablerade artister och låtskrivare. Hon har sålt över 200 000 album och vunnit två Grammisar, erhållit fem Rockbjörnar och medverkat i melodifestivalen. Utöver sitt eget artisteri har hon haft stora framgångar som låtskrivare åt andra och varit del av tonvis med samarbeten i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Lisa har ofta kanaliserat den västerbottniska naturen i sitt låtskrivande, vilket också går som en tydlig nerv även genom de nya låtarna på hennes senaste album, Bottenviken.

Daniel Lemma – 21 mars
Under rubriken Blues, ballader och Boye bjuder Daniel Lemma tillsammans med kompmusiker in till en intim och avslappnad kväll där det växlas mellan Daniels egna låtar, och andras låtar som inspirerat honom, samt de Karin Boye-tolkningar han spelade in för några år sedan och som låg till grund för föreställningen Stjärnornas tröst på Göteborgs Stadsteater.

Konserterna ges i samarbete med Kulturaktiebolaget.

För intervjuförfrågningar och pressmaterial kontakta
Karin Schöllin, 0730-44 98 53, karin.schollin@orebroteater.se

Teaterföreställningar på Örebro Teater i höst:

Du har hela livet, Habibi – 12 september
En svindlande och hoppfull föreställning om mobbning, identitet, kulturkrockar och rasism. Hur vore det att möta sig själv om femton år? Eller sig själv för femton år sedan? Hur återberättar vi historier från uppväxten och vems sanning gäller? Manus och regi: Chantale Hannouc

Stackars Birger – premiär 19 september
En hejdlöst rolig och på samma gång allvarlig berättelse om maktmissbruk och hämnd som tar avstamp i #metoo-rörelsen. Gisela Vannefjord, sufflös på en av de stora teatrarna, har länge stått ut med regissören Birger Königs härskartekniker. Efter en händelse vid en repetition får hon nog. Hon kidnappar honom och låser in honom i potatiskällaren. Av: Martina Montelius Regi: Josefin Ankarsberg

Twerk Face – offentlig föreställning 26 oktober
En familjehumorshow om kändisskap, influencers och hur många som måste veta vem du är för att det ska räknas. Ska man sticka ut, eller vara en i mängden? Manus och regi: Amelie Nörgaard och Nicolaj Schröder

Ravinen – premiär 28 november
Ett romantiskt drama och en moralfilosofisk thriller. Pjäsen handlar om en grupp arbetare, som djupt inne i en skog, någonstans i Europa lägger en optisk fiber genom en djup ravin. Ett farligt jobb, där spänningarna byggs upp mellan arbetarna och deras till synes välmenande chef. Allt står spel och alla har allt att förlora. Manus och regi: Amir Nizar Zuabi

Min Häst – offentlig premiär 28 december