Tiden när fastighetsbranschen bara är en användare av energi är förbi

I Örebrobostäders fastigheter kan man nu göra det som hittills aldrig gjorts – leverera energitjänster som bidrar till det nationella kraftnätets behov av frekvensreglering. Tillsammans med innovationsbolaget InnoEnergy, har Örebrobostäder som enda fastighetsbolag i Sverige tagit fram lösningar som kan revolutionera energimarknaden. I det helt förnyade kvarteret Karmen finns all den teknik som behövs för att bli en energileverantör.

Tiden när fastighetsbranschen bara är en användare av energi är förbi. Idag kan Örebrobostäder vara en leverantör av energitjänster. I kvarteret Karmen lagras energi från solceller för att användas senare när det behövs, elbilar finns som både laddar och levererar el (V2G), smarta batterier samverkar mellan byggnader och elbilar, och det är möjligt att bidra till att kapa effekttoppar och avlasta elnätet.

– Normalt är ett hus en slutanvändare av energi. Men det här kvarteret kan bidra tillbaka till elsystemet, säger Jonas Tannerstad, chef el- och automation på Örebrobostäder.

I en tid när elmarknaden identifierat brist på kapacitet i elnäten som på sikt hotar tillväxten i Sverige, blir företagets lösningar ett verktyg som bidrar till stor samhällsnytta.

– I kvarteret Karmen och i sex andra fastigheter har vi, tillsammans med InnoEnergy, visat ett koncept och en prototyp som vi ser är överförbar inte bara här i Örebro, utan som på sikt kan genomföras i hela samhället och så blir staden en del av den totala lösningen, säger Jonas Tannerstad.

För mer information vänligen kontakta
Jonas Tannerstad, chef el- och automation, Örebrobostäder
jonas.tannerstad@obo.se

Vår affärsidé är att erbjuda attraktiva bostäder och lokaler med bredd och variation i god boendemiljö. ÖBO har ett uttalat kundfokus och vår vision, Hem för dig, uttrycker vår vilja att möta olika behov och önskemål.