Spadtag för hyresrätter i Näsby

Spadtag för hyresrätter i Näsby

Ett gemensamt spadtag i vinterkylan markerade idag starten på ÖBOs nybyggnation av 17 radhus och 24 lägenheter enligt Bo Klok-konceptet i Näsby. Namnet på ÖBOs nya hus är Näsbyås. Redan under hösten 2013 kommer de första boende att kunna flytta in.

Stadsdelen Näsby växer. För att komplettera den övriga bebyggelsen bygger ÖBO nu 41 nya hyresrätter i stadsdelen, i ett nära samarbete med Skanska och IKEA i deras koncept Bo Klok.

– Idag vill vi skapa stadsdelar med variation, säger Karin Sundin, ÖBOs ordförande. För ÖBO är det därför viktigt att komplettera med hyresbostäder i de stadsdelar där äganderätt annars är den dominerande boendeformen.

I takt med att staden växer och får runt 1 500 nya invånare varje år har det blivit svårare att både hitta en ny bostad eller byta bostad.
– På så vis är det extra positivt att vi kan genomföra detta projekt tillsammans med just Bo Klok. Det är ett färdigt och fungerade koncept, som kan ge oss nya bostäder med en förhållandevis kort byggtid, förklarade Karin Sundin.

Även Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande, poängterade att det behövs fler bostäder i Örebro idag.
– Det är förstås roligt att Örebro växer, men det innebär också att vi måste bygga mer för att kunna möta behoven från nya och gamla örebroare. Därför känns det roligt att få delta i det första spadtag för fler bostäder.

Själva spadtaget togs gemensamt av Lena Baastad, Karin Sundin och Patrik Ihrstedt, distriktschef, Skanska.

• Radhusen består av fyror på 108 kvm och lägenheterna av 12 tvåor på 52 kvm samt 12 treor på 69 kvm. Uthyrningen av bostäderna sker från och med februari 2013.
  • Lägenheterna i Näsbyås inryms i tre U-formade tvåplanshus och får en genomgående hög standard, med balkong eller altan och liten tomt. Takhöjden är väl tilltagen och de extra stora och höga fönstren skapar rymd och ljus. Kök och vardagsrum, de ytor där man umgås mest, svarar för en stor del av ytan. Diskmaskin och tvättmaskin är standard.
  • Radhusen är i två plan med tomter i varierande storlekar och i olika väderstreck. Tomten ramas in av staket och häckar och får en uteplats både på fram- och på baksida.
  • Bo Klok är från början resultatet av ett samarbete mellan IKEA och Skanska. Grundtanken är att bygga prisvärda, funktionella och trivsamma bostäder för mindre hushåll.

Karin Sundin, ordförande ÖrebroBostäder AB, telefon 0707-19 43 01
Petra Åhlund, projektutvecklare, ÖrebroBostäder AB, telefon 0707-19 42 53