Kompletterande PCB-prover klara

Kompletterande PCB-prover klara

ÖBO har tidigare hittat förhöjda halter av PCB i marken i delar av Vivalla. Inte helt oväntat har fler prover visat att föroreningen finns i jorden på fler platser. Halterna ligger över riktvärdet för mark med bostäder och skolor – men under de nivåer som är godkända för mark med exempelvis affärslokaler och kontor.

PCB kan vara skadligt om man får i sig stora mängder, till exempel genom att under lång tid äta grönsaker eller jord/sand som innehåller ämnet. Därför har vi under våren genomfört undersökningar för att se var och i vilken mängd PCB finns i Vivalla. I närområdet utanför har proverna varit fria från PCB.

De uppmätta värderna i den nya proverna i Vivalla ligger på samma nivåer som tidigare prov. I våras genomförde Katja Hagström, yrkeshygieniker vid Arbets- och miljömedicinska kliniken vid USÖ en konsekvensanalys av de förhöjda värdena av PCB i Vivalla:
Eftersom halterna överstiger Naturvårdsverkets riktvärden gjorde vi en uppskattning av hur mycket PCB som förs över från växter till människa samt från jord till barn. Riskerna för hälsoeffekter är relativt låga i båda fallen.

En gemensam handlingsplan
ÖBO, Futurum Fastigheter och Örebro kommun har tagit fram en handlingsplan för hur vi ska agera och stämt av den med Miljökontoret:

1. Under våren har vi grävt bort och bytt ut jorden i alla odlingslotter i Vivalla.

2. Vi har tagit prover i ÖBOs sandlådor i Vivalla – i två av dessa hittades förhöjda halter.
I dessa byter vi ut sanden. Dessutom tar vi prover i övriga sandlådor/lekplatser i området.

3. På skolor och förskolor i Vivalla har vi hittat PCB i jorden, men däremot ingenting i sandlådorna där. Fastighetsägarna tar nu fram en handlingsplan för varje skola och förskola. Under sommaren börjar vi att byta ut jorden där det behövs, i den takt det är möjligt.

4. Även på parkmark, innergårdar och uteplatser i Vivalla har PCB hittats. Därför rekommenderar vi inte att man odlar direkt i den befintliga jorden på uteplatser eller innergårdar. Den som vill odla kan göra det på annat sätt, exempelvis i drivbänkar med ny jord eller i odlingslotter. Man kan förstås sola, umgås och leka som vanligt på sin uteplats, på gården eller i parken. Det är ingen fara att vara på gräsmattorna eller sköta om sin trädgård.

ÖBO och Tekniska förvaltningen tar fram en handlingsplan för att ta bort och ersätta den förorenade jorden där det behövs. Detta görs i samband med att vi utför planerade ombyggnationer eller andra åtgärder.

Prover i andra stadsdelar
Under våren har ÖBO också tagit prover i Örnsro, Västhaga och Brickebacken, som är byggda under samma tidsperiod som Vivalla. Spår av PCB har hittats i Västhaga, men i så låga nivåer att åtgärder inte behövs.

Dessutom har vi tagit prover i samtliga odlingslotter i ÖBOs bestånd. Proverna visar att vi har förhöjda halter av PCB i en del av odlingslotten i Markbacken. Därför byter vi ut jorden och informerar de berörda hyresgästerna.

Utöver detta har ÖBO tagit en rad prover i stadsdelar där vi tidigare tagit bort PCB i fogar.
Vi har hittat PCB på några ställen i anslutning till fasaderna, där fogarna går ner i marken. Det beror troligvis på att ämnet lakats ur fogen. Vi gräver bort den förorenade marken och fyller på med ny jord. Fler prover tas för att se vid vilka fogar föroreningen finns. Adresser med förhöjda halter av PCB är Lars Wivallius väg, Hjalmar Bergmans väg, Höglundagatan och Krukmakaregatan.

ÖBO samarbetar med Futurum Fastigheter, Skolförvaltning Nordväst och Tekniska förvaltningen, Örebro kommun, Arbets- och Miljömedicinska kliniken på USÖ samt Miljökontoret, Örebro kommun, som är tillsynsmyndighet.

Boende i Vivalla, odlare i Markbacken, personal och andra berörda informeras under dagen.

För mer information kontakta:
Linus Larsson
Miljöchef

Göran Lunander
Futurum Fastighet

Hans Andersson
Gruppchef
Tekniska förvaltningen, Park och gata

Petra Martinsson
Miljö- och hälsoskyddsinspektör
Miljökontoret

För mer fakta om PCB, läs mer på: