Hyresnivån för 2012 är nu klar

Eftersom hyresförhandlingarna mellan ÖrebroBostäder AB och Hyresgästföreningen strandade den 30 november har nu ärendet avgjorts av Hyresmarknadskommittén (HMK). De har nu enats om ny generell hyra för ÖrebroBostäder AB.

Beslutet innebär att ÖBO generellt höjer hyrorna med 2,95 procent från och med
den 1 februari. Det motsvarar en hyreshöjning med 2,7 procent på helår.

Den nya hyran justeras för ÖBOs hyresgäster från och med den 1 mars med ett extra uttag som kompenserar perioden från den 1 februari.

Hyresgästföreningen och ÖBO är sinsemellan överens om följande:

• Omkring 1 000 lägenheter får en differentierad hyreshöjning med +/- 1 procent (det vill säga 1,95 samt 3,95 procent).
  • Lägenheter med kallhyra höjs med 2,45 procent (0,5 procent lägre än genomsnittshöjningen).
  • Lägenheter med hushållsel som ingår i hyran höjs med 3,15 procent (0,2 procent högre än genomsnittshöjningen).
  • Studentbostäder höjs med 2,95 procent eller 3,15 procent beroende på om el ingår i hyran eller inte. Höjningen sker från och med 1 augusti 2012.
  • Garage, parkeringar samt lokaler med förhandlingsklausul höjs med samma villkor som lägenheterna.

– Det är med besvikelse vi mottagit beslutet om en höjning som ligger på en mycket lägre nivå än vad som hade krävts för att vi ska kunna klara av det stora underhållsbehov vi står inför. Trots att Hyresgästföreningen i diskussioner principiellt godkänt våra omkostnadsnivåer, kommer vi nu att bli tvungna att göra avsevärda begränsningar för vårt underhåll, säger Ulf Rohlén.

Avkastningskravet till Örebro kommun är inte förhandlingsbart. Den nya lagstiftningen säger att vi ska leverera en avkastning som motsvarar vad en privat fastighetsägare har. Örebro kommun, ÖBOs ägare, har för 2012 begärt 40 miljoner kronor i vinst, vilket är ett steg på väg mot en marknadsmässig avkastning. För att klara det måste ÖBO nu anpassa vår budget. I första hand innebär det att vi får skjuta på nödvändigt underhåll, menar Ulf Rohlén.

För mer information om hyresuppgörelsen, kontakta:

Ulf Rohlén, vd ÖBO, telefon 0707-19 43 08
Björn Forsberg, ekonomichef ÖBO telefon 0707-19 42 33