En lysande start för Sveriges coolaste studentbostäder

En lysande start för Sveriges coolaste studentbostäder

Med en lysande strålkastare mot vinterhimlen markerades idag startskottet för StudentCity, ÖBOs 89 nya moderna studentettor nära city!

Förra året utsågs Örebro till Sveriges bästa studentstad. Men det krävs mer än ett bra universitet för att hålla fanan uppe. ÖBOs ambition är att se till att det också finns studentbostäder att erbjuda till dem som vill flytta hit.

– Studentkåren ser med stor glädje att Örebro äntligen får nya studentbostäder, säger Jacob Höglund, ordförande på Örebro studentkår. Med ett framgångsrikt universitet och en växande stad är behovet av nya studentbostäder stort. Vi tror även att StudentCity blir en viktig del i att knyta ihop staden Örebro med Campus och ett stort steg mot att bli en riktig universitetsstad.

ÖBOs vd Ulf Rohlén och styrelseordförande Karin Sundin tände idag en strålkastare för att illustrera startskottet för ett modernt StudentCity.

– – I takt med att Örebro växer så växer också behovet av fler bostäder, säger Karin Sundin, styrelseordförande på ÖBO. ÖBO har ett tydligt politiskt uppdrag att bygga för studenterna, för en växande studentstad. Därför är vi oerhört stolta över att vi nu kan sätta igång med byggandet av 89 nya studentbostäder, mitt i Örebro.

Modernt och yteffektivt
StudentCity får 89 yteffektiva småettor, från den minsta på 22 kvadratmeter till den största på 29 kvadratmeter med sovalkov. Huset får en härlig utsikt över city, 11 våningar som högst. Lägenheterna är smarta med fast, flexibel möblering med integrerad förvaring. Extra takhöjd för ökad komfortkänsla.

Smarta lösningar
På StudentCity behövs inga nycklar, hyresgästerna klarar sig på elektroniska taggar till allt. Loftgångarna erbjuder även cykelparkering för att förvara cykeln tryggt och smidigt intill sin bostad. Man tar enkelt med sig cykeln i hissen!

I bottenplanet gör vi utrymme för kommersiella lokaler samt gemensamhetslokal för studenterna.

Arkitekt för projektet är Juul Frost Arkitekter från Danmark.

Planerad byggstart i februari 2013 med inflyttning höstterminen 2014.

För mer information:

Karin Sundin, ordföreande i ÖBOs styrelse, 0707-19 43 01