Ungdomar gör skillnad när ÖBOs feriepraktik växer

Ungdomar gör skillnad när ÖBOs feriepraktik växer

ÖrebroBostäder AB (ÖBO) sysselsätter fler ungdomar när satsningen på feriepraktik växer och utvecklas. I år får över 150 ungdomar feriepraktik hos ÖBO.

ÖBOs feriepraktikanter har påbörjat sitt arbete för sommaren. Syftet är att erbjuda fler ungdomar sysselsättning, bekanta dem med arbetslivet och fastighetsbranschen och samtidigt få olika arbetsuppgifter utförda.

Feriepraktiken har tidigare till största del haft verksamhet i Vivalla. Nu breddas den till ÖBOs alla stadsdelar.

– Vi har tagit fasta på det goda arbete som vi redan gör i Vivalla tillsammans med Västerporten Fastigheter, under flaggen Summer Champs. Nu breddar vi konceptet och sysselsätter fler feriepraktikanter i alla våra stadsdelar, berättar Gabriella Arvidsson Barsom, boendeutvecklare på ÖBO.

Fokus på fastighetsskötsel och sociala aktiviteter

I år har sammanlagt 152 ungdomar mellan 15 och 17 år feriepraktik hos ÖBO under veckorna 24–32. Arbetsuppgifterna styrs utifrån behovet i stadsdelarna och innefattar allt från inre och yttre fastighetsskötsel till att skapa olika sociala aktiviteter för hyresgäster. Feriepraktikanterna handleds av 12 handledare som anställs under hela sommarperioden.

En av feriepraktikanterna är 17-årige Arvid. Arvid är inne på sin fjärde arbetsdag och är just i färd med att sopa löv på en innergård i centrum.

– På förmiddagarna har vi praktiska arbetsuppgifter. Vi plockar skräp, målar bänkar, skrubbar papperskorgar och sånt. På eftermiddagarna gör vi mer sociala aktiviteter som att anordna aktiviteter för barn och tvätta cyklar åt hyresgäster, berättar Arvid.

Det är extra roligt när hyresgäster uppskattar arbetet de gör.

– Det roligaste är att träffa hyresgäster. Några har kommit fram till oss och sagt att de uppskattar att vi är där och fixar med saker Det är alltid roligt att det syns att vi gör saker och att vi får beröm, säger Arvid.

Får ta hand om sin egen stadsdel

Ett mål är att majoriteten av ungdomarna ska bo i den stadsdel där de har sin feriepraktik.

– Vi vill att de ska lära känna sina egna stadsdelar och våra hyresgäster bättre. Vi hoppas att de ska känna stolthet över platsen där de bor, säger Gabriella Arvidsson Barsom.

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig till Gabriella Arvidsson Barsom:
Mejl: gabriella.barsom@obo.se

Carl-Johan Baatz

Presskontakt Vice VD och Förhandlings- och uthyrningschef 019-19 42 97

Vi har radhus, villor, flerbostadshus och kommersiella lokaler centralt såväl som i de olika stadsdelarna och i mindre orter runtom i Örebro kommun.

ÖBO-fakta enligt årsredovisning 2023:
895 lokaler