Hortus, ett nytt spännande konstverk på Krönikegatan i Vivalla, som tillsammans med en ny park och ytterligare ett konstverk, invigs den 19 juni.

Invigning av en ny park och konstverk på Krönikegatan

På onsdag den 19 juni klockan 15 blir det invigning av en ny park för gemenskap med två nya konstverk, Knytkalaset och Hortus, i Vivalla på Krönikegatan 13.

Konstnärerna Signe Johannessen och Erik Rören är konstnärerna som, tillsammans med föreningarna Starka broar och Gemensamhetsföreningen i Vivalla, skapat de två konstverken i den nya parken.

Uppdraget var att skapa något som skulle förgylla parken och vara till glädje för främst vivallaborna. I samarbetet framkom det att föreningarna hade en stark gemenskap som främst kretsade kring mat. Laga mat och dela recept. Utifrån denna insikt skapades konstverken Knytkalaset och Hortus. Knytkalaset är ett praktfullt och färgsprakande långbord som står mitt i området och som alla får använda. Det blir både ett konstverk och en mötesplats med ätbara odlingar. Hortus, som betyder trädgård på latin, är en sagolik fontän som tar tillvara på regnvatten. Regnvattnet strilar ner i vackra rännor och samlas i cisterner. Det kan sedan användas för att vattna de närliggande odlingarna.

Tillsammans blir det ett evigt kretslopp med regnvatten som ger liv åt växter, växter ger oss människor mat, mat ger oss livsnödvändig gemenskap.

Med de nya konstverken vill vi skapa en lustfylld mötesplats som skapar tillhörighet och stolthet.

Varmt välkommen på invigning!