Risker med bilkörning vintertid

Risker med bilkörning vintertid

Så gott som varje år när det blir vinter igen är det många som blir överraskade av halkan. Helt plötsligt slirar det till under hjulen utan att man är förberedd på det. När den första snön kommer eller om det blir blixthalka är det fler än en som åker i diket.

Att köra bil på svenska vägar vintertid kan vara en utmaning. Ibland handlar det om okunskap kring hur man ska agera när man får sladd eller att man glömmer bort att vara försiktig. Men i lika många fall är väglaget helt enkelt förrädiskt och svårt att hantera, även för en riktigt duktig förare.

I många delar av landet där det dröjer längre innan det börjar snöa är underkylt regn en av de farligaste faktorerna. Man tänker lätt att det inte kan vara så halt eftersom det inte snöar, men vattnet kan frysa till en isskorpa på vägbanan som gör att det är svårt att få grepp, även med helt nya dubbdäck.

I vissa väglag bör man helt undvika att ge sig ut på vägen om man inte absolut måste. Var uppmärksam på vad som sägs i trafikrapporterna och på nyheterna.

Plogbilarna hinner inte alltid med att ploga rent i samma takt som det snöar. Det uppstår lätt snösträngar som gör att man kan få något som liknar vattenplaning, snörök kan göra att sikten försämras och i vissa plogbilar plogar för brett så att det blir rester kvar i det intilliggande körfältet.

Var alltså extra försiktig när du kör i snöfall eller på vägar med snömodd. Det är lätt att man underskattar bromssträckan och att man överskattar siktförmågan. Helt plötsligt dyker det upp ett fordon före som man inte har sett i tid.

Från den 1 december är det lagkrav på att ha vinterdäck på sin bil och de ska sitta på fram till den 31 mars. Se till att dina vinterdäck är i bra skick. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter i huvudmönstret, men om man vill vara säker på att få ordentligt grepp även på snöiga vägar är det 5 millimeter som gäller. Det är också viktigt att gummit är elastiskt, inte torrt eller fullt av sprickor för att vara säker på att du ska få bra väggrepp.

Kom även ihåg att förbereda ditt fordon för vintern. Frostskydd i kylaren och spolarvätska av rätt koncentration kan behöva fyllas på. En isskrapa och en rejäl snöborste är alltid praktiska att ha liggande i bilen. Ett par extrasaker såsom en mindre spade och en liten påse sand att strö på vägen om du har svårt att få grepp kan rädda många situationer. Om du ändå skulle åka i diket är det bra att ha en varm filt i bakluckan och kanske ett par värmeljus så att du håller dig varm medan du väntar på hjälp.

Kör försiktigt nu under vintern och kom gärna förbi hos oss på Opus Bilprovning för att göra Opus Bromstest. På vintern är det extra viktigt att dina bromsar är i bra skick!