Nytt samarbete för bättre anbud i offentlig upphandling

Bästa anbudet tar hem affären. Men det gäller att skriva både felfritt och strategiskt och när det handlar om offentlig upphandling. Visma Opic erbjuder nu företag anbudsstöd, via en partner.

‒ Visma Opic har tecknat ett partneravtal med Tenders för att erbjuda företagskunder stärkt anbudskompetens och stöd i anbudsprocessen mot stat, kommun och landsting.

Det sade Daniel de Sousa, vd på Visma Opic när han talade på den årliga sammankomsten för Visma Opic-koncernen. Denna samverkan med Tenders och leverantörer till offentlig sektor, skapar dels tydligare och bättre offerter för köparsidan, dels större chans för företagen som utnyttjar anbudsstödet att vinna affären.

Vill inte favorisera

Visma Opic hjälper sedan länge upphandlare i offentlig sektor att skapa och distribuera förfrågningar, och företag att hitta och ta hem rätt uppdrag på den offentliga marknaden. För att inte riskera favorisera något företag har Visma Opic avstått från att ge råd och stöd när anbud för enskilda affärer skapas.

Många kunder har ändå efterfrågat denna tjänst eftersom offentlig upphandling kan upplevas som krånglig och dess lagar och rättspraxis ofta ändras. Därför anlitar Visma Opic nu Tenders som är expert på att skriva anbud.

‒ Genom att stödja våra kunder i anbudsprocessen, bidrar vi till att offentlig sektor köper bättre tjänster och produkter till, ur ett europeiskt perspektiv, mycket förmånliga villkor, sade Daniel de Sousa.

Stöd för anbud sparar skattemedel

‒ Den offentliga sektorn upphandlar för mellan 500 och 800 miljarder kronor per år, konstaterar Dan Frödén, styrelseordförande i Tenders. Fem till tio procent kan sparas med effektivare offentlig upphandling, fler leverantörer som förstår vad som efterfrågas och korrekt utformade anbud. Det motsvarar kostnaderna för det svenska rättsväsendet eller större delen av statens utgfter för utbildning och forskning.

‒ Visma Opic och Tenders påskyndar förändring och tillväxt i norra Europa och våra gemensamma marknadsansträngningar banar vägen för framtida exportsatsningar av upphandlings-know-how, säger Daniel de Sousa.

Läs mer om erbjudandet
Skriva anbud ‒ juridisk och strategisk rådgivning

För ytterligare information om anbudsstöd och samarbete, kontakta:
Daniel de Sousa, vd Visma Opic
Tel 0703-35 86 84 daniel.de.sousa@visma.com