Elektronisk upphandling gillas av företag

De flesta företag som säljer till offentlig sektor i Sverige vill hellre lämna anbud elektroniskt ‒ s k elektronisk upphandling ‒ än på papper. Åtminstone om man får tro en undersökning gjord bland Visma Opics kunder.

477 av de tillfrågade svarade och av dem hade 376 eller åtta av tio någon gång deltagit i elektronisk upphandling. Sju av tio föredrog e-upphandling och lika stor andel tycker att myndigheternas förfrågningsunderlagen blivit enklare med modern teknik.

Traditionellt har förfrågningsunderlaget med krav och önskemål från upphandlaren skrivits ut på ibland 100-tals papperssidor och skickats per post till potentiella anbudsgivare. Företagens säljare läste och tolkade underlaget och svarade med ett anbud på papper.

Elektronisk upphandling säkrare för anbudsgivaren

Det är ofta massor av fakta som företaget måste lämna in. Glömmer man att ta med en post som krävs i förfrågningsunderlaget, eller svarar fel, kan myndigheten förkasta anbudet utan kommentarer. Anbudsgivaren får inget veta förrän det är för sent.

I elektronisk upphandling skapar upphandlaren förfrågningsunderlaget i ett system, t ex Visma TendSign. Anbudsgivarna lägger in sitt e-anbud i samma verktyg och kan inte missa någon viktigpunkt eftersom verktyget övervakar processen.

Papper tryggare än elektronisk upphandling för vissa

Bland inkomna svar från företagen anges anbudsarbetet gå fortare och bli billigare och man slipper tiden för (osäker) postgång och minskad risk för formella fel.

Vissa anbudslämnare anser istället att överblicken är bättre när förfrågningsunderlag och anbud hanteras och sitter i gamla hederliga pärmar...

Läs fler synpunkter från företagen om elektronisk upphandling / e-anbud