Opel GT Concept: En Sportbil För Framtiden

• Sportbil på riktigt: mittmonterad frontmotor, sekventiell växellåda, bakhjulsdrift
  • Framgångsrika förfäder: Kör i hjulspåren efter Opel GT och Monza Concept
  • Koncept med känsla: Hisnande och avskalad design
  • Första framträdandet: Världspremiär på bilsalongen i Genève

• Rüsselsheim. Opel GT Concept firar om en dryg månad sin världspremiär på den 86:e internationella bilsalongen i Genève. Den här trendsättande sportbilen formligen sprudlar av Opels innovationskraft – hisnande i sin form, reducerad till det allra nödvändigaste, ren passion. Detta nya fullblod, med frontmonterad mittmotor och bakhjulsdrift, är en direkt ättling till Opel GT och Monza Concept, och den tar Opels skulpturala designfilosofi till nya höjder. GT Concept är radikal och minimalistisk, allt som stör den rena formen har eliminerats. Den har till exempel varken dörrhandtag, yttre backspeglar eller vindrutetorkare.

– Med Opel GT Concept tar vi nästa steg mot ännu mer känsla och körglädje. GT Concept visar vad Opel står för nu. Vi är övertygade, ambitiösa och nyskapande, och vi vill vinna över fler och fler kunder med varje ny bil, säger Opels koncernchef Dr Karl-Thomas Neumann, som ser fram emot världspremiären i Genève.

I god tradition: GT Concept utvecklar filosofin från Opel Experimental GT

Opel GT Concept följer i hjulspåren efter den berömda Opel Experimental GT från 1965 års bilsalong i Frankfurt. Tre år senare blev Opel GT den första europeiska konceptbil som gick vidare till serieproduktion, och jämfört med förlagan var den då näst intill oförändrad – inklusive de manuellt infällbara strålkastarna.

Opel GT Concept är ännu en nyskapande satsning, en äkta körmaskin med djärv design kryddad i rött; karossen har en horisontell röd dekorlinje och de röda (!) däcken är en blinkning till Opels motorcykel Motoclub 500 från 1928. Andra länkar till det förflutna är den långa motorhuven, avsaknaden av baklucka och dubbla mittmonterade avgaspipor – som alla hälsar till den ursprungliga GT-modellen – men i övrigt är GT Concept allt annat än retro.

– Vi skapade GT Concept för att fånga den djärva, känslomässiga andan hos Opels varumärke. Bilen är dramatisk, skulptural och full av innovationer, precis som vår tradition är, har varit och ska fortsätta att vara. 1965 utvecklade Opel sin berömda Experimental GT, en modern bil med rena skulpturala former, som med tiden blivit en ikon. Att göra om det konststycket, att återskapa en ikon, är inte lätt. Men lika avantgarde som Experimental GT var på sin tid är GT Concept i dag – sparsmakad och minimalistisk men samtidigt djärv och kompromisslös. Den här bilen illustrerar tydligt den ständiga utvecklingen av vår designfilosofi – ”skulpturalt artisteri möter tysk precision” – konstaterar Mark Adams, Vice President, Design Europa.

En intressant nyhet i Opel GT Concept är de stora dörrarna med sidofönster som ser ut att vara integrerade med karossytan. De elmanövrerade dörrarna öppnas med en tryckning på ”pekplattor” integrerade i takets röda dekorlinjer, och ger då tillträde till en oväntat rymliga interiör där även långa förare har gott om plats. När dörrarna öppnas försvinner de delvis in i de främre hjulhusen. Denna platsbesparande och patenterad montering möjliggör en stor öppningsvinkel även i relativt trånga parkeringsplatser. Två små bakåtriktade kameror ersätter ytterbackspeglarna och eliminerar döda vinklar genom att projicera kamerornas ”bakåtsikt” på bildskärmar i dörrarnas insidor. Vindrutan övergår i ett panoramatak i glas, vilket ger en körkänsla liknande den i en bil med avtagbart targa-tak.

Sportbil på riktigt: Frontmonterad mittmotor, turboladdning och bakhjulsdrift

Den långsträckta motorhuven antyder motorns placering i GT Concept: den har en ”frontmittmotor”, precis som den ursprungliga Opel GT:n och även GM:s amerikanska sportbils-ikon Corvette. Motorn sitter alltså inte över framaxeln utan bakom densamma, vilket ger en låg och central tyngdpunkt – perfekt för bra balans och sportiga köregenskaper.

Opel GT Concept drivs av en rivig 1-liters turbotrea baserad på den ultramoderna helaluminiummotor som används i ADAM, Corsa och Astra. Denna extremt effektiva högteknologiska bensinmotorn utvecklar 107 kW/145 hk och har ett maximalt vridmoment på 205 Nm. Förbruknings- och utsläppsvärden är ännu inte fastställda. Turbomotorn driver bakaxeln – som har med mekanisk differentialspärr – via en sekventiell sexväxlad växellåda som styrs med ”paddlar” på ratten. Kombinationen av liten och lätt men stark motor och liten och lätt bil – under 1 000 kilo – ger en acceleration från 0 till 100 km/h på under åtta sekunder och en toppfart på 215 km/h.

Ännu en utmärkande detalj hos Opel GT Concept är de avancerade strålkastarna, som tack vare ultramodern projektionsteknik ger ett närmast tredimensionellt ljusflöde – och nästa generation adaptiva LED-lampor är förstås perfekt för den här tekniken. Opel IntelliLux LED® matrisstrålkastare – som medger bländfri helljuskörning – belönades förra året med utmärkelsen SAFETYBEST när de introducerades i nya Astra. Med Opel GT Concept införs nästa steg i utvecklingen av detta intelligenta belysningssystem, och bilens ljusbild förstärks av baklyktor som också har en tredimensionell utformning.