Pressmeddelande -

Opcon genomför riktad nyemission om 12.087.454 aktier till en kurs av 0,59 kr/aktie

Opcons styrelse har med stöd av bemyndigande från årsstämman beslutat att genomföra en riktad nyemission av totalt 12.087.454 aktier à 0,59 kr/aktie. Emissionen riktas till GEM Global Yield Fund Ltd.

Det totala antalet utestående aktier i Opcon Aktiebolag (publ) kommer efter registrering av nyemissionen att uppgå till 309 972 730.

Under andra kvartalet 2011 tecknade Opcon AB ett avtal med GEM Investment Advisers, Inc. och GEM Global Yield Fund Ltd. om en finansieringsfacilitet ”equity-line” på upp till 250 mkr över 36 månader, med ett förskott på 25 mkr. Avtalet tecknades för att stärka bolaget och säkra tillgången till kapital över tid och ger Opcon möjlighet att successivt ta in kapital mot rätt att teckna aktier i nyemission.

Under 2011 utnyttjade Opcon 13,8 mkr av ramen som kvittades mot förskottet.

Som en del i den refinansiering som pågår inom Opcon, där bland annat dyra räntebärande skulder regleras, genomför nu Opcon en riktad nyemission av sammanlagt 12.087.454 aktier till GEM. Priset har fastställts till 0,59 kr per aktie och tillför Opcon 7.131.598 kr före kostnader som kvittas mot det förskott som GEM lämnat. Resterande del av förskottet har betalts kontant av Opcon, vilket innebär att förskottet nu reglerats till fullo.

Aktierna har tecknats och tilldelats GEM Global Yield Fund Ltd.

Bolagets aktiekapital kommer genom emissionen ökas med 15.109.317,50 kronor. Då teckningskursen i emissionen fastställts till ett belopp understigande aktiernas kvotvärde ska 7.977.719,50 kronor tillföras bolagets aktiekapital genom överföring från bolagets eget kapital.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se
www.opcon.se

• aktieägare
  • miljöteknik
  • opcon
  • opcon powebox
  • rolf hasselström

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:
Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Niklas Johansson

Presskontakt Vice president. Investor Relations/Public Affairs 08-466 4511